هر گونه کپی برداری از این مطلب و تصاویر در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و پیگرد قانونی دارد و فقط با اجازه کتبی از «مجله ماشین» بلامانع است.
سلمان امیدبخش، عکس: سید علی موسوی/ «خبرماشین» - طی سالیان اخیر، سلیقه مصرف کننده ایرانی در انتخاب کلاس خودرو، دچار تغییر شده و تمایل به خرید کراس اوورهای جمع و جور بیش از پیش افزایش یافته است و اتومبیل های این رده ، از امکانات رفاهی مناسب بهره مندند و به عقیده برخی حس رانندگی متفاوتی دارند. به تازگی شاهد تردد مدلی از نیسان با نام جوک در خیابان های کشورمان هستیم لذا تصمیم گرفتیم تا این خودرو را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
نگاه مثبت
تاریخچه برخی از مدلهای برند نیسان مانند ماکسیما نشان داده که مصرف کننده وطنی به محصولات جدید و به روز نظر کاملاً مثبتی داشته و عرضه آنها در زمان مناسب برگ برندهای است برای نماینده برند. همین موضوع برای جوک اتفاق افتاد. ابتدا با ظاهری خاص و متفاوت، در بازارهای جهانی معرفی شد و استقبال از آن فراتر از انتظار بود. مدلهای متنوعی را برای آن در نظر گرفته شد و پس از عرضه و موفقیت در بازارهای جهانی، نوبت به ایران رسید تا پذیرای جوک باشد.
اول چشمانش صحبت می کنند!
در بین دیگر خودروها، امکان ندارد که جوک توجه شما را جلب نکند! در اتوبان ارتش هستیم و از جلوی یک کارواش، نیسانی نامتعارف توجهمان را جلب میکند. سرعت را کم کرده و در گوشهای میایستیم. به نظر شما برای بررسی طراحی از کدام قسمت شروع کنیم؟ بدنه؟ داخل؟ شک نکنید که اولین مورد چراغهای جلو جوک است که روی در موتور قرار گرفته و به راحتی میتوانید آنها را دیده و تا حدودی در ترافیک شهری و پیچیدن در کوچه و خیابان، به شما کمک می کند تا بر زوایای خودرو مسلط باشید. طراحی جلو آن بیشتر با نمک است تا مدرن! شاید به این خاطر که این روزها مدلهای متفاوتی از برندهایی مانند لکسس و رنو دیده، بنابراین سنت شکنی جوک از نوع دیگری خاص است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، جلو پنجره و ترکیب آن با چراغها بیشتر به یک سفینه فضایی شباهت دارد، هر چند بازگو کننده هویت یک نیسان بوده و این موضوع را میتوان از لوگو و نوار کرومی قطور دور آن متوجه شد. ستون A و شیشه جلو، ترکیب جالبی داشته و همچنان که به سمت عقب میرویم، ناگهان دچار شکست شده و خوابیدگی آن، زیبا است.
آینهها و شیشههای جانبی را به همراه پف گلگیرها به آن بیفزایید تا در نمای جانبی هم رضایت شما کسب شده باشد. رینگهای خودرو را نمیتوان خیلی زیبا نامید، اما با توجه به تیپ خودرو مناسب هستند.
هستند عناصر دیگری که به خاص بودن این نیسان کوچک کمک میکنند، مانند دستگیره در عقب که همانند آلفا رومئو جولیتا نزدیک به بخش بالایی ستون C طراحی شده و همینطور، چراغهای زیبای عقب که به چنگکهای خرچنگ شباهت داشته و در بدنه و شیشه عقب به خوبی جذب شدهاند.
داخل کابین
با ورود به کابین جوک، شکل غربیلک فرمان شاید تا حدودی نیسان بودن را برای شما تداعی کرده و بقیه موارد بیشتر به سبک و سیاق رنو، به خصوص کپچر نزدیک است. البته دل بازتر از آن! ترکیب رنگ طوسی، مشکی و نقرهای به زیبایی انجام شده و کیفیت کابین نیز مطلوب است. طراحی صندلیها ارگونومیک و حمایت آنها تقریباً مناسب بوده، اما مطمئناً افراد بلند قد و درشت هیکل، با توجه به سقف کوتاه و شیبدار آن به خصوص در قسمت عقب خیلی راحت نخواهند بود.
در بخش جلویی، نقص و کمبود خاصی ندیدیم. به جز دو مورد. اول اینکه زیر آرنجی در این مدل وجود نداشت. هرچند با توجه به تیپ خودرو از نوع پایه شاید تا حدودی قابل توجیه باشد. صفحه نمایش کوچک در پایین کنسول وسط، هرچند در رابطه با تغییرات دینامیکی خودرو اطلاع رسان خوبی بود، اما توجه به آن در حین رانندگی به آسانی انجام نمی شد.
اسپرت برای شهر
نیسان جوک طی 2 مرحله مورد آزمایش فنی قرار گرفت. یک بار پیش از نقد طراحی و سپس بعد از آن. در مرحله اول سعی بر این بود که با حس و حال رانندگی جوک آشنا شویم. خودرو با ابعاد مناسب و کوچک خود، جهت راندن در ترافیک شهری و کوچههای باریک گزینه مناسبی است. آینهها بزرگ بوده و دید به اطراف مناسب هستند، اما برای پارک دوبل حتماً به دوربین دید عقب نیاز داشته که خوشبختانه در این مدل وجود داشت.
جوک در دست اندازها و ناهمواریها محکم نشان داده و با توجه به نیمه- اسپرت بودن آن، نمیتوان نرمی و راحتی کاملی انتظار داشت. صدای پیشرانه به داخل کابین منتقل نمی شود و عایق بندی مناسب است.
تعویض دندهها هم نرم بوده و این از مزایای گیربکس CVT است. تا به اینجا نمیخواهیم که مقایسهای داشته و فرض بر این است که جوک در بازار ایران، فعلاً رقیبی ندارد. در این صورت، آن را بهتر خواهیم شناخت.
در مرحله دوم، فرصتی پیش آمد تا در مسیر بزرگراهی، فرزند خاص نیسان را محک بزنیم. در ابتدا باک را پر کرده تا با خیال راحت به ادامه آزمایش بپردازیم. بنزین توصیه شده برای جوک، سوپر بوده و البته نیازی به مکمل نیست. حرکت کرده و برای کمی هیجان بیشتر، حالت اسپرت را انتخاب میکنیم. سخت است که به آن صفحه نمایش کوچک نگاه کرده و ببینیم چه تغییراتی حاصل شده، اما پدال گاز تیزتر شده و تغییر صدای اگزوز تا حدودی محسوس بود. این بار، سر حالتر از قبل طی مسیر کرده و شتابگیری مناسبی را تجربه میکنیم. با توجه به گیربکس CVT و موتور 6/1، نمیتوان از جوک انتظار زیادی داشت، اما دینامیک آن در هر صورت رضایت بخش بود.
دوست داشتم به سرعتهای بالاتر هم دست پیدا کنم، اما رعایت قوانین و البته هشدارهای صوتی سیستم ناوبری جهت رعایت حداکثر سرعت، ما را منع می کرد. جوک در بخش ترمز هم قوی عمل کرده و نیروی ایستایی حاصله امنیت مناسبی را برایتان فراهم خواهد کرد. با وجود برندی مانند نیسان، باید در زمینههای مختلف ایمنی خیالمان راحت باشد.
ذهنیت مثبت
با بررسی برندها و مدلهای جدیدی که طی سالیان اخیر به بازار خودرو ایران راه پیدا کردهاند، عوامل زیادی را میتوان نام برد که بر موفقیت محصول جدید مهر تأیید میزنند. به عنوان مثال، زیبایی و خوش چهره بودن یکی از آنها است. ولی مهمتر از آن، تصویری است که از قبل در ذهن خودرو دوستان نقش بسته و هر برندی به یک نوع در بین آنها مشهور شده است. نیسان از ابتدای حضورش در کشورمان، پرقدرت ظاهر شده و این موضوع با وجود تجربههای ناموفقی مانند مورانو رنگ نباخته و طرفدارانش کم نیستند. همین باعث شده تا جوک با خیال راحت بر خیابانها قدم گذاشته و علاقهمندان آن در حال افزایش باشند.
ایرانی های ماشین باز!
تقسیم بندی و بررسی نوع خریداران با در نظر گرفتن تمامی خصوصیتها و سلیقه ها، کار آسانی نیست. چون همانند سالهای قبل این طور نیست که یک مرد مسن و جا افتاده تویوتا پرادو سوار شده و جوک را اصلاً مناسب خود نبیند! دقیقاً بر عکس این مورد وجود دارد. تجربه یک سال حضور تیوولی در بازار کشورمان نشان داد که هر کسی میتواند چنین اتومبیلهایی داشته و به سن و جنسیت، طبقه اجتماعی و رتبه شغلی نمیتواند خیلی مرتبط باشد. دلیل آن هم کاملاً مشخص است: مصرف کننده ایرانی بر حسب بودجه و سپس ظاهر و برند، خودرو میخرد، نه بر اساس کاربردی بودن یک خودرو! بعد از آن میتوانیم به آپشنها، کشور سازنده و خدمات پس از فروش نیز اشارهای داشته باشیم. هر چند، در حال حاضر مواردی مانند؛ مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و البته راحتی استفاده در شهر اهمیت دارند، اما واقعیت این است که ما ایرانیها، خیلی خودرو دوست و به اصطلاح ماشین باز هستیم! جوک را هر کسی ممکن است بخرد، یک مرد میان سال برای خود یا همسرش، و یا میتواند از طرف والدین برای فرزندان خریداری شده و افراد مجرد و یا خانوادههای کم جمعیت بین سنین 20 تا 40 سال، از طرفداران آن شوند. این انتخابها در برخی موارد احتمالاً برای کلاس و پرستیژ بوده تا افراد خود را خاص نشان دهند، موردی که جوک به آنها کمک خواهد کرد!
جوک سهم می خواهد!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، جوک در بازار خودروی ایران تقریباً بدون نگرانی پیش خواهد رفت. رقیب مستقیمش، سانگ یانگ تیوولی بازار مناسبی از این سگمنت یا بهتر است بگوییم، گستره قیمتی خودروهای کراساوور کوچک را در اختیار دارد. اما به زودی جوک سهمی بیشتر از آن داشته و به پشتوانه موارد عنوان شده بر موقعیت این کرهای زیبا قطعاً تاثیر خواهد گذاشت. همچنین، بدنه جوک تلفیقی از حس شاسی بلند کوچک با خطوط منحنی و گرد بوده که جعبهای بودن در آن کمتر به چشم میآید و بیشتر فرمی کوپه و نیمه عضلانی دارد! اهمیت این موضوع زمانی اتفاق میافتد که بدانید گزینه اسپرت و توربو 190 اسببخاری آن به زودی عرضه میشود؛ و آپشنهای فنی و رفاهی بیشتری برای انتخاب خواهید داشت.
اما و اگر!
جوک کراساووری است با پشتوانه قوی، طراحی متفاوت و جذاب که عملکرد آن در بخشهای رفاهی، ایمنی و فنی رضایت بخش است. نکته باقیمانده اینکه، اگر وارد کننده بتواند در زمینه فروش و خدمات پس از فروش آن، حرفهای و فعال ظاهر شده و افزایش قیمت غیر منطقی گریبانگیر جوک نشود، دیگر محصولات نیسان، ورود موفق خود را به جوک مدیون هستند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فروش و قیمت خودروهای نیسان در ایران اینجا کلیک کنید