قصه قیمتگذاری خودرو در ایران علاوه بر آنکه بسیار طولانی شده چشمانداز تعیین تکلیف آن نیز نامعلوم است بهگونهای که اگرچه هفته گذشته رییس شورای رقابت از کاهش 3 درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داد اما این میزان کاهش قیمتها رضایت نمایندگان منتقد به افزایش قیمت خودروها را جلب نکرد.
قصه قیمتگذاری خودرو به صورت اجمالی این است که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به قیمتهای اعلامی از سوی شورای رقابت معترض بودند، از تعیین قیمت جدید این محصولات تا 22 مرداد ماه خبر داده بودند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اظهارات متضادی از طرف مقابل شنیده شد.
در این زمینه حدود 10 روز پیش رضا شیوا - رییس شورای رقابت - اعلام کرد که قیمتهای اعلامی برای خودروهای داخلی معتبر است و تغییر نخواهد کرد. محمدرضا نعمتزاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - نیز اظهار کرد که از نظر ما میزان افزایش قیمت خودروها ناچیز بوده و دلیلی برای کاهش قیمت این محصولات وجود ندارد.
با این حال دو روز بیشتر از این اظهارات نگذشته بود که رییس شورای رقابت در گفتوگویی اظهار کرد که طبق توافق صورت گرفته با دو شرکت بزرگ خودروسازی، قیمت محصولات پرتیراژ این شرکتها 3 درصد کاهش خواهد یافت.
پس از آن نیز ایران خودرو و سایپا قیمت سمند، پژو 405، تیبا و پراید را بین 2 تا 3 درصد کاهش دادند و به دنبال آن نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد که کاهش قیمت خودروها در پاسخ به خواست رییسجمهوری از خودروسازان در این زمینه صورت گرفته است.
با این حال این میزان کاهش قیمت نمایندگان منتقد به افزایش قیمت خودروها را راضی نکرد و برخی از نمایندگان همچنان از کاهش 15 درصدی قیمت خودروها ظرف دو هفته آینده خبر میدهند.
در این شرایط مشخص نیست بازی قیمتگذاری خودرو سرانجام چه زمانی به پایان خواهد رسید و مصرفکنندگان کی میتوانند با خیال آسوده از ثبات قیمتها، خرید محصولات مورد نیاز خود را آغاز کنند.
بازنده اصلی در وضعیت فعلی نمایشگاهداران اتومبیل هستند که معتقدند رکود شکل گرفته در بازار خودرو موجب ضرر و زیان آنها شده است. در این زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل مشهد نیز از تعطیلی برخی از واحدهای نمایشگاهی این شهر خبر داده است.
مصائب قیمتگذاری خودرو در کشور همچنان ادامه دارد.
منبع: ایسنا