عکس: امیرعلی شبیری / «خبرماشین» - نسل قبلی رنو کولئوس طی سالها حضور خود در ایران بازار فروش مناسبی نداشت، با وجود اینکه سطح امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی به کار رفته در آن، از خودروهای 200 میلیونی هم بیشتر بود. احتمالاً عدم اقبال این خودرو در بازار کشور، به دلیل ظاهر نه چندان رقابتی آن با رقیبان کرهای اش بوده است. حال رنو فرانسه با وارد کردن نسل جدید کولئوس از طریق نگین خودرو، نماینده خود در ایران، قصد دارد انتقام این چند سال را از کرهای ها بگیرد. این خودرو به صورت همزمان در دو کارخانه رنو- سامسونگ در شهر بوسان کره جنوبی و دانگ فنگ در شهر ووهان چین ساخته می شود.
سال گذشته چند دستگاه از این خودروها را به اتفاق خبرنگاران و البته رانندگانی از نشریات خودرویی مختلف، طی دو روز در پیست آفرود سرام و در حومه شهر پاریس مورد بررسی قرار دادیم و به تازگی با رونمایی از نسل جدید رنو کولئوس در نمایشگاه خودرو تهران، فرصتی فراهم شد تا تجربه رانندگی با این خودرو در کویر و کوهستان را کسب کنیم. به همین منظور همراه با سایر خبرنگاران ابتدا به ارتفاعات سوهانک در اطراف تهران و یک هفته بعد به کویر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان رفتیم.
طراحی خارجی رنو کولئوس
خودروی رنو کولئوس که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با خودروی لوکس سدان رنو تالیسمان دارد، با طول 4670 میلی متر، عرض 1840 میلی متر و ارتفاع 1678 میلی متر در کلاس D خودروهای شاسی بلند تولید می شود. فاصله 2710 میلی متری بین محورهای عقب جلو اتاقی جادار را برای سرنشینان فراهم می کند.
نمای نسل جدید رنو کولئوس همانند مدل لوکس تالیسمان امضای جدید رنو یعنی چراغهای کشیده و تغییر یافته عقب و جلو را دارد که نسل دوم کولئوس است و در کشورهای دیگر با عنوان رنو سامسونگ QM6 نیز شناخته می شود.
این خودرو روی پلت فرم مشترک CMF-C/D شرکت رنو- نیسان طراحی شده، همان پلتفرمی که نیسان X-Trail، نیسان قشقایی رنو Espace، رنو Kadjar و رنو Talisman روی آن ساخته شده اند.
مهندسان و طراحان کمپانی رنو این خودرو را به گونهای طراحی کردهاند که در تستهای تصادف مؤسسه ایمنی جاده های اروپا (EuroNcap) پنج ستاره ایمنی دریافت کرده است.
درب موتور عضلانی خودرو با طراحی سه بعدی، ظاهری پویا و اسپرت به آن بخشیده است. جلو پنجره بزرگ و پهن کولئوس با میلههای افقی کرومی و لوگوی خاص برند رنو به شکل الماس عمودی به چراغهای جلو متصل شده است. چراغهای بزرگ این خودرو با لامپ های LED از تکنولوژی کاملاً جدید Pure Vision برخوردارند که 20 درصد قوی تر از لامپ های هالوژن هستند.
در زیر چراغها، همانند مدل سدان لوکس تالیسمان چراغهای روشنایی روز (DRL) به شکل C قرار گرفتهاند که در تمام مدت روش بودن موتور روشن هستند. در زیر سپر چراغهای مهشکن به شکل بومرانگ ظاهری اسپرت به نمای جلوی خودرو بخشیده اند.
فاصله کف خودرو از زمین 21 سانتی متر است و رینگ های آلیاژی 19 اینچی پنج پره دوبل با لاستیک های فاق کوتاه و پهن Nexen پوشانده شده و ظاهری زیبا و اسپرت برای نمای جانبی خودرو فراهم کرده اند.
شیشه عقب خودرو با شیب ملایم به درب صندوق متصل شده است و در قسمت بالای شیشه و انتهای سقف خودرو، اسپویلر بزرگی مجهز به چراغ ترمز سوم تعبیه شده که تا زیر ستون عقب نیز امتداد یافته است. چراغهای سه بعدی بزرگ و طویل عقب با نوار سفیدی در وسط چراغ، از نوع LED هستند و به سیستم Edge Light مجهز بوده که نمایی سه بعدی در هنگام شب ایجاد می کند.
در قسمت بالای سپر، چراغهای مه شکن واقع شده و اگزوزهای ذوزنقهای شکل در زیر سپر عقب توسط یک نوار کرومی به هم متصل شدهاند.
طراحی کابین رنو کولئوس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، کابین نسل جدید خودروی رنو کولئوس در قسمت داشبورد، دارای طراحی لوکس با مواد و قطعات باکیفیت مناسب است. صندلیها و روکش داشبورد و قطعات رودری درهای جانبی از موادی نرم و مرغوب ساخته شده و داشبورد با تمرکز بر راحتی راننده و تکیه بر ارگونومی طراحی شده است.
در تمام کابین خودرو، نورپردازی اتاق توسط تکنولوژی LED صورت گرفته است که به دلخواه در پنج رنگ آبی، سبز، قرمز، زرد و بنفش، قابل تنظیم است. داشبورد بلند و پهن خودرو، حس امنیت و حفاظت را به راننده و سرنشین جلو القاء میکند و دستگیرههای اریبی که کنسول وسط و داشبورد را به هم متصل کردهاند، علاوه بر نمایش خواص اسپرت خودرو، ویژگی آفرود آن را نشان می دهند.
کنسول پهن وسط کابین، فاصلهای ایمن را بین راننده و سرنشین جلو ایجاد کرده است و یک فضای 5 لیتری را برای قراردادن وسایل در اختیار قرار داده است. ظرفیت محفظه داشبورد 11 لیتر بوده و یک محفظه خنک کننده (Cool Box) نیز برای قرار دادن شیشه نیم لیتری یا یک قوطی نوشابه در نظر گرفته شده است.
صندلیهای نسل جدید کولئوس با اقتباس از صندلیهای هواپیماهای کلاس تجاری طراحی شده و با روکش چرم مرغوب، بسیار راحت هستند.
نشیمن صندلی راننده در ارتفاع مناسبی قرار دارد و نسبت به صندلی خودروهای سدان معمولی، 15 سانتیمتر بالاتر است و به همین جهت میدان دید مناسبی را برای راننده فراهم میکند و حس تسلط خوبی روی فرمان و دکمههای کنترلی داشبورد به راننده می دهد.
صندلی راننده، در شش جهت قابلیت تنظیم برقی دارد و به سیستم گرمکن در قسمتهای نشیمن و پشتی و سیستم تهویه خنک کننده مجهز شده است. پلاستیک پشت صندلیهای جلو با استفاده از تکنولوژی Cover Carving از موادی مستحکم و انعطاف پذیر تعبیه شده است.
صندلیهای ردیف عقب فضای مناسب برای نشستن سه نفر را تأمین کردهاند و پشتی آنها با تکنولوژی Easy Break قابلیت تا شدن به نسبت 60/40 برای حمل اسکی و اشیاء طویل را دارند. فضای بار عقب معادل 624 لیتر بوده که بعد از تا شدن، فضای 1690 لیتری را فراهم می کند.
در محفظه بار عقب، قابلیت باز شدن به صورت برقی را دارد که در مواقع لزوم و پر بودن دست راننده، با حرکت دادن پا در زیر سپر و بدون دخالت دست نیز باز میگردد.
صفحه کیلومتر شمار و دور موتور با طرح جدید و قابلیت تغییر رنگ پس زمینه، در یک صفحه 7 اینچی TFT رنگی، قابلیت نمایش وضعیت دنده، دور موتور، سرعت خودرو مصرف سوخت به صورت دیجیتال را دارد.
غربیلک فرمان با دکمههای کنترل سیستمهای صوتی و الکترونیکی خودرو، دارای طراحی اسپرت و قطعات کرومی ضدخش است. قطعات کرومی در اهرم تعویض دنده و دریچههای سیستم تهویه مطبوع نیز به کار رفته اند.
سانروف شیشهای سقف با سطح 8/0 متر مربع و تنظیم برقی در دو جهت، تا ردیف عقب خودرو نیز امتداد یافته است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، قابلیت گرم کردن شیشهها و آینهها و همچنین روشن کردن موتور از راه دور قبل از سوار شدن به خودرو، برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده اند.
این خودرو به امکانات رفاهی مناسبی مانند فرمان برقی (EPS)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیهای، استارت دکمهای و ورود بدون کلید (Keyless)، سانروف بزرگ شیشهای با تنظیم برقی در دو جهت، صندلیهای برقی با حافظه، گرمکن، تهویه و ماساژور، آینه عقب الکتروکرومیک، آینههای جانبی تاشوی برقی با گرمکن و سنسور ضد نور، برف پاک کن اتوماتیک با سنسور باران، سنسور نور و شیشه شوی چراغ جلو، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) مجهز شده است.
همچنین تجهیزات ایمنی 6 اربگ، کمربندهای سه نقطهای پیش کشنده و سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) در این خودرو به صورت استاندارد تعبیه شده که از میان آنها میتوان به سیستم کروز کنترل فعال (ACC)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی پارک آسان (EPA)، سیستم ترمز اضطراری فعال (AEBS)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)، سیستم هشدار خروج از جاده (LDW)، سیستم هشدار فاصله ایمن (SDW)، سیستم تشخیص علائم ترافیکی (TSD)، سیستم هشدار سرعت بالا (ESW)، سنسور تشخیص خستگی راننده (TD)، سیستم هشدار نقطه کور (BSA)، سیستم خاموش شدن خودکار موتور در ترافیک (Start/Stop)، دوربین دید عقب (RVC)، روشن شدن خودکار چراغها با سیستم هوشمند نوربالا اشاره کرد.
مشخصات فنی رنو کولئوس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، خودروی رنو کولئوس در کلیه مدلها از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری مشترک با نیسان X-Trail با حجم دقیق 2488 سی سی بهره میبرد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۶۸ اسببخار قدرت در 6 هزار دور در دقیقه و ۲۲۶ نیوتنمتر گشتاور در 4400 دور دقیقه را دارد.
گشتاور موتور توسط یک گیربکس CVT جدید با عنوان X-Tronic به محور جلو چرخها منتقل میشود که قابلیت انتقال به چهار چرخ را نیز به صورت انتخابی دارد. سیستم چهارچرخ هوشمند All mode 4x4-i ویژه محصولات برند رنو- نیسان در خودروی کولئوس نیز تعبیه شده که توسط سوئیچی در سمت چپ غربیلک فرمان در کنار زانوی چپ راننده، در حالتهای 2WD، 4WD و خودکار قابل تنظیم است.
گیربکس X-Tronic نوعی گیربکس CVT است که دارای قابلیتهای جدیدی بوده و در حالت رانندگی معمولی و اقتصادی مانند یک گیربکس CVT به صورت پیوسته دندهها را تعویض میکند، ولی در زمان رانندگی اسپرت، کامپیوتر خودرو گیربکس X-Tronic را به یک گیربکس اتوماتیک معمولی تبدیل می کند.
این گیربکس جدید، کولئوس را به خودرویی کم مصرف و اقتصادی تبدیل کرده است و از طرف دیگر، تنبلی گیربکس CVT در آن احساس نمیشود. این خودرو با شتاب صفر تا صد 8/9 ثانیه، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت را دارد.
مصرف سوخت ترکیبی مدل تک دیفرانسیل کولئوس 1/8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده و میزان انتشار گاز دی اکسید کربن نیز به میزان ۱۸۸ گرم در کیلومتر است و به این ترتیب، استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس می کند.
تست کولئوس در کوهستان
زمانی که موتور را توسط دکمه استارت روشن کردم، صفحه نمایشگر نیز روشن شد و برایم جالب بود که شرکت رنو روی صفحه نمایشگر سیستم R-Link2 به صورت پیش فرض منوی فارسی قرار داده بود و حتی جهت راحتی ما، زبان سیستم ناوبری دیجیتال خودرو هم از قبل فارسی انتخاب شده بود.
بعد از مدتی رانندگی به محدوده جادههای کوهستانی وارد شدیم که دارای مسیرهای مورد نیاز برنامه بود، چرا که طبق برنامه باید عملکرد سیستمهای ایمنی مکانیکی و الکترونیکی خودروها را در جادههای ناهموار و برفی تست می کردیم.
عملکرد سیستم تعلیق خودرو در هنگام عبور از دست اندازها و چالههای مسیر، نرم بود و به علت برخورداری از سیستم چهارچرخ هوشمند All Mode و کمک فنرهای الکترونیکی، این خودرو در هنگام پیچیدن در سر پیچها، عملکردی فوق العاده از خود نشان داد.
تکنولوژی جدید Multi-Sense وظیفه کنترل پیوسته سیستم تعلیق، کمک فنرهای الکترونیکی، سیستم فرمانپذیری، گیربکس و حتی نورپردازی داخل کابین خودرو را به عهده دارد و علاوه بر حفظ تعادل خودرو، باعث کاهش تکانهای اضافی در کابین میگردد.
گیربکسهای CVT از نظر کاهش مصرف سوخت، عملکردی بهینه دارند، ولی اکثر مردم به دلیل کاهلی و تنبلی آن در زمان شروع حرکت و همچنین عدم القاء حس تعویض دندهها، این سیستم گیربکس را کسلکننده میدانند. به همین جهت گیربکس CVT خودروی کولئوس نیز برای افرادی مناسب بوده که آرام رانندگی میکنند.
البته گیربکس X-Tronic نسل جدید کولئوس مانند گیربکس اتوماتیک خودروهای شاسی بلند به دلیل فشار در مسیرهای سربالایی داغ نمیکند. عملکرد مناسب گیربکس X-Tronic در این خودرو، رانندگی خوبی را فراهم کرد.
بعد از قرار دادن وضعیت دیفرانسیل در حالت Auto در هنگام گاز دادن به خودرو و شتابگیری، گیربکس X-Tronic خودرو همانند یک گیربکس اتوماتیک معمولی عمل کرد و هفت دنده جلو را به نرمی تعویض کرد و حتی گاهی تعویض دنده معکوس را برای راننده فراهم میکرد. این ویژگی باعث شد تا گیربکس CVT خودروی کولئوس در هنگام عبور از پیچهای مسیر، عملکرد تنبل، کسل کننده و یکنواختی نداشته باشد و همانند یک خودروی اتوماتیک معمولی، شتاب و تعویض دنده مناسبی را در اختیار راننده قرار دهد.
سیستم کنترل خودرو در شیب (HDC) یا Auto Hold تا 2 ثانیه بعد از برداشتن پا از روی پدال ترمز، قبل از حرکت در مسیر شیبدار عمل میکند.
تست کولئوس در کویر
کولئوس 2017 که بعد از تستهای مختلف این بار به آفرود شن و کویر آورده شد، توانست به سلامت از تست آفرود سبک، هندلینگ بروی شن و سطح ناهموار و حتی سرعت بالا در سطح ناهموار خارج شود.
این خودرو در تست رانندگی شهری و خاکی آزمون خود را به خوبی پس داد و نمیتوان انتقادی به آن وارد کرد زیرا در کلاس قیمتی خود در کنار دیگر رقبا از لحاظ موتور و گیریبکس چیزی کمتر از دیگر رقبا ندارد.
عملکرد سیستم ترمز کولئوس در مسیرهای شنی کمی با مشکل مواجه شد و با فشردن پدال ترمز، چند ترمز شدید کردم و عکسالعمل منطقی و معقول از ترمز دیده شد. شروع به حرکت خودروی کولئوس را در شیب تند امتحان کردم و با فشار نرم و یکنواخت روی پدال، به آرامی روی شیب تند به سمت بالا رفتم و عملکرد مناسب گیربکس X-Tronic را در این شرایط واقعا مناسب دیدم.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، این خودرو همچون دیگر رقبایی که در بازار ایران دارد برای تعویض دنده در حالت اتوماتیک کمی دیر عمل میکند که این موضوع کاملا در چنین خودروهایی طبیعی است، اما این موضوع در حالت دستی دنده تا حدودی رفع شده و سیستم گیربکس سریعتر به فرمان تعویض دنده پاسخ میدهد.
در سرعتهای بالا فرمان خودرو به خوبی عمل میکند و نگرانی از چپ کردن خودرو احساس نمیشود و نرمی فرمان خودرو آنچنان مناسب است که راننده دوست دارد با فرمان بیش از اندازه بازی کند.
اما این خودرو دو دیفرانسیل شاسی بلند رنو به تست آفرود آورده شد و این خودرو نشان داد که از پس آفرودهای سبک بر میآید و هندلینگ آن در آفرود هیچ مشکلی نخواهد داشت.
در مجموع میتوان گفت که کولئوس خودروی مناسبی برای شهر و حتی آفرودهای سبک است و از سوی دیگر این خودرو میتوانست با آپشنهای بیشتر در داخل خود جذابیت بیرونی را برای مشتریان دو چندان کند، از این موارد میتوان به امکان شستشوی چراغ های جلو اشاره کرد.
ناگفته نماند که آفرود سواران حرفهای کولئوس را در کلاس خود خودرو قابل قبولی میدانند و معتقدند که موتور و گیربکس آن به خوبی با یکدیگر هماهنگ است و اگر خانوادهای قصد آفرود به سرش بزند، این خودرو به آنها نه نمیگوید.
کولئوس که با قیمت 199 میلیون و 500 هزار تومان در مدل فول آپشن به بازار ایران عرضه میشود پیش بینی قیمت بازار آن در محدوده 220 میلون تومان قرار گرفته است.