یکی از تغییرات اصلی این خودرو جایگزینی نیرومحرکه های چهار سیلندر توربوشارژ کنونی با طیف جدیدی از موتورهای بنزینی و دیزلی سه سیلندر توربوشارژ است.
موتورهای 1.5 لیتری کامپکت که با کد B37 و B38 شناخته می شوند و در سری 2 اکتیو تورر جدید ب ام و نیز به کار خواهند رفت جایگزین موتورهای 2.0 و 1.6 لیتری کنونی در مدل های 316d و 316i می شوند.
اگرچه این موتورهای جدید در سری 2 اکتیو تورر دیفرانسیل جلو به صورت متقاطع نصب شده اند اما در فیس لیفت سری 3 به صورت طولی معمول تعبیه شده و نیرو را به چرخ های عقب منتقل می کنند. نسخه دیزلی این موتورها قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 269 نیوتون متر تولید می کند.
نسخه بنزینی این موتورها در حالت پایه، قدرت 134 اسب بخار و گشتاور 219 نیوتون متر تولید می کند.
ب ام و عرضه نسخه ای قدرتمندتر از این موتور بنزینی سه سیلندر با قدرت 228 اسب بخار و گشتاور 319 نیوتون متر را نیز تایید کرده است اما هنوز مشخص نیست که این نسخه در سری 3 نیز به کار خواهد رفت یا خیر.
نسخه های سالون و تورینگ فیس لیفت شده نسل پنجم سری 3 که در خیابان های مونیخ دیده شده اند از ارتقای طراحی بدنه بهره می برند.