دو شرکت نیسان و تویوتا اعلام کردند که علی رغم اقبال مجدد مشتریان، ایالات متحده، دومین بازار بزرگ خودرو درجهان، در آستانه ثبت رکوردی جدید برای آن ها نخواهد بود.
این دو شرکت عقیده دارند که بازار ایالات متحده در نقطه بیشینه فروشش قرار دارد و امکان رشد در آینده را ندارد. البته تویوتا این مسئله را تا حدودی نیز مربوط به مشکلات عدیده خود به عنوان بزرگترین خودروساز جهان در سال گذشته می داند.
تویوتا در حالی برای شکست فولکس در بازار امریکا برنامه ریزی می کند که این شرکت اصل تمرکز خود را روی چین گذاشته و مثل طرف ژاپنی خود اولویتش را امریکا نمی داند. همچنین تویوتا در حال دست و پا زدن در نبردی از پیش باخته است. چرا که برای اولین بار پس از چهار سال فروش نه ماهه نخست آن به 7.53 میلیون دستگاه و کم تر از رقم 7.61 میلیون دستگاهی فولکس واگن رسیده است. این شرکت به دلیل کاهش بهای سوخت در امریکا با افت فروش خودروی سبز پریوس مواجه شده و از طرفی نیز با قطعه سازانش به مشکل برخورده است.
از سویی دیگر نیسان نیز با مشکلات خودش دست و پنجه نرم می کند و با افت سوددهی مواجه شده و از رشد در بازار ایالات متحده ناامید گردیده است. مدیر نیسان شرکتش را در شرایطی می بیند که دیگر پتانسیلی برای رشد آن باقی نمانده.
منبع: خبرخودرو