«خبرماشین» - در شرایطی که حضور رنو و پژو در خودروسازی نیمه دولتی کشور قطعی شده، فولکس واگن آلمان نیز برای آمدن به ایران مجاب و به احتمال فراوان، رقابتی نسبتا نزدیک را با فرانسویها آغاز خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از دنیای اقتصاد، بهعبارت بهتر، پس از دو خودروساز بزرگ فرانسه، حضور غول صنعت خودرو جهان در ایران نیز قطعی شده و این شرکت قصد دارد هم در حوزه تولید و هم در بخش واردات، به بازار کشور ورود کند. بر این اساس، فولکس واگن قصد دارد نمایندگی واردات محصولات خود را به گروه صنعتی ماموت واگذار کند و برنامه تولیدش را نیز در کرمان موتور پیش ببرد. این در حالی است که پیش تر گفته میشد فولکسیها برای تولید محصولات خود در ایران، با ماموت به توافق نهایی رسیده و حتی قصد احداث کارخانهای مشترک با این شرکت بخش خصوصی را (در ایران) دارند.
با این حال، قرعه تولید به نام کرمان موتوری افتاده که غول خودروسازی بخش خصوصی ایران به شمار میرود و با توجه به ظرفیت تولیدش، نیازی به ساخت کارخانه جدید برای پذیرایی از فولکس واگن ندارد. هرچه هست، آن طور که منابع اگاه میگویند، خودروهای گران قیمت فولکس مانند بیتل و گلف از راه واردات و ازسوی ماموتیها راهی کشور میشوند و محصولاتی از جمله پولو نیز که قیمت پایینتری دارند، در کرمان موتور مونتاژ خواهند شد. این در شرایطی است که دو زیرمجموعه مشهور فولکس یعنی سئات و بنتلی نیز تا چندی دیگر راهی بازار خودرو ایران خواهند شد، منتها تنها در قالب واردات و توسط یکی از نمایندگیهای واردکننده کشور. با این حساب، اگر همه چیز طبق برنامه ریزی انجام شده پیش برود، غول خودروسازی جهان با ترکیبی مناسب راهی ایران خواهد شد و این موضوع به افزایش رقابت در بازار خودرو کشور کمک خواهد کرد.
همراهی مدیر روابط بین الملل شرکت فولکس واگن در جریان سفر وزیر اقتصاد آلمان در تیرماه سال 94 به ایران، امیدهای زیادی برای شروع به کار دوباره و گسترده این شرکت در ایران را پر رنگ کرد.
گفته می شود این شرکت با دو بازوی خود یعنی شعبه فولکس واگن برزیل و اشکودا که به دنبال شریک جدید در ایران برای تولید است در بازار ایران حضور خواهد داشت.
اولین محصول فولکس واگن در ایران هم خودرو شاسی بلند تیگوان است . این خودرو از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ و یک جعبه دنده جدید 6 سرعته اتوماتیک برای تولید 200 اسب بخار قدرت سود می برد. این خودرو در اندازه نزدیک به نیسان قشقایی قرار دارد و در بازار جهانی حدود 26 هزار دلار قیمت دارد .
در صورت واردات با در نظر گرفتن هزینه واردات شامل سود، هزینه حمل و مالیات و تعرفه های مختلف اگر سود زیادی برای واردات این خودرو در نظر گرفته نشود، قیمت این خودرو چیزی در حدود 140 میلیون تومان خواهد بود . این خودرو در صورتی که در ایران تولید شود می تواند قیمتش در حدود 100 تا 120 میلیون تومان باشد.
ارزان ترین مدل فولکس واگن مدل آپ است که در اروپا 8 هزار 900 یورو قیمت دارد این خودرو که هم اندازه پژو 206 است در صورت واردات، قیمتی بیش از 54 میلیون تومان خواهد داشت البته در صورت مونتاژ این خودرو می تواند قیمتش به حدود 40 میلیون تومان برسد و به رقیبی برای پژو 206 تبدیل شود .
موتور ارزان ترین مدل آپ 60 اسب بخار قدرت دارد و همچنان برای رقابت با پژو 206 موتور ضعیف تری بنظر می رسد . با این همه این موتور مدرن تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد .
دیگر محصولی که می تواند در ایران موفق باشد محصولی از تولیدات فولکس واگن در برزیل است که voyage نام دارد . این خودرو که هم اندازه تیبا است از موتور 1600 سی سی با قدرت موتور 104 اسب بخار بهره می برد .
این خودرو در صورت تولید در ایران می تواند بین 40 تا 50 میلیون قیمت داشته باشد که با این قیمت این خودرو می تواند رقیب خودروهایی مانند پژو 206 صندوقدار و تندر 90 باشد .
محصول مهم دیگری که میتواند در صورت تولید با استقبال در بازار ایران مواجه شود خودرو جتا است .
این خودرو که در کلاس رنو مگان قرار دارد و در بازار جهانی 17 هزار دلار قیمت دارد و در صورت تولید در ایران میتوان آن را با قیمتی در حدود 70 میلیون تومان به دست مشتریان رساند . این خودرو دارای موتور دو لیتری با قدرت 115 اسب بخار است .
در گذشته هم بم خودرو و فولکس واگن برنامه های جدی را برای بازار ایران مطرح کرده بودند. این برنامه شامل تولید 200 هزار خودرو فولکس واگن در ایران بود که هیچ گاه به سرانجامی نرسید و تنها در تولید نه چندان انبوه فولکس گل طی چند سال در ایران خلاصه شد پس از تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد به تندی رابطه فولکس واگن با ایران رو به تیرگی گذاشت و در نهایت این رابطه قطع شد.