گروه خودرو و ساخت قطعات همچنان از خبرسازترین شرکتهای بورسی در بازار سرمایه است به طوری که بارها سرمایه گذاران با خبرهایی که در جریان قردادهای خودرویی ها منتشر می شود اقدام به سرمایه گذاری نمودند در حالی که مشکل اساسی که امروز خودروسازان در بورس با ان مواج هستند شوی خبری و تبلیغاتی است که در جریان مذاکرات خودرویی ایجاد شده است.
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت : پس از اجرای برجام و آغاز مذاکرات خودرویی ها متاسفانه با انتشار هر خبری، به طور ناگهانی سهام گروه خودرویی ها قفل و مجددا با خنثی شدن خبر ، سهام شرکتها منفی می شود.
کیوان شیخی اظهار داشت : البته همواره به سرمایه گذاران اعلام شده است انتشار اخبار مهم نیست بلکه مهم اتفاقی است که در صورت مالی شرکتها خود را نشان می دهد.
وی تصریح کرد : زمانی که قراردادی با شرکتهای خارجی بسته می شود این مساله باید بر روی بهای تمام شده محصولات خودروسازان و سود اوری شرکتها تاثیر بگذارد از این رو هر زمان قراردادی منتهی به سودآوری جهت کاهش سود و یا ایجاد زیان شود می توان به تغییرات مثبتی که در آینده گروه خودرویی ها در حال رخ دادن است ، خوشبین بود.
وی گفت : زمانی که قراردادی با شرکتی خارجی منعقد می شود پیش از اینکه منتج به نتیجه شود متاسفانه شوی خبری راه می افتد که چنین شرکتهایی وارد شدند و همین موضوع بر روی سود و یا در آمد هر سهم تاثیر می گذارد.
وی اظهار داشت : چنانچه شرکتها می دانند که این رویه تا این میزان بر جریان شرکتها تاثیر دارد باید شفاف سازی نمایند تا سرمایه گذاران از ابهام خارج شوند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد : تا زمانی که مدیران عامل شرکتهای خودرویی نتوانند اتفاقات قراردادی را تبدیل به ریال کرده و به سرمایه گذاران اعلام نمایند نمی توان انتظار روند بسیار خوب و توام با تحلیل را در راستای سهام خودرویی ها داشت.
شیخی افزود : در چند روز گذشته سهام شرکتهای خودرویی در سر تیتر همه خبرها و در لیست همه سرمایه گذاران قرار داشت اما ناگهان سهام خودرویی ها منفی می شود که این ناشی از عدم ارائه تحلیل های درست از وضعیت کنونی قراردادهای شرکتهای خودرویی است.
وی افزود : در شرایط کنونی شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق به وضعیت خریدار و فروشنده سهام کمک زیادی خواهد کرد ، خریداری که ناشی از قراردادهای اخیر سود رویایی برای خودش ساخته و فروشنده ای که فعلا نمی داند که سهام بخرد ، یا همین فروشی که انجام می دهد منطقی است.
وی تاکید کرد : امروز هر کسی یار خودروسازان می شود و بر اساس اتفاقاتی که در پس زمینه ذهن خود دارد تحلیل های آن را انجام می دهد در حالی 90 درصد این تحلیل ها اشتباه است.
وی گفت : شرکتهای خودرویی فعلا سکوت کردند در حالی که باید آنها اعلام کنند که این قراردادها چه اثراتی می تواند بر روی سهام شرکتها داشته باشد.
وی افزود گلایه ای که امروز به گروه خودرویی وجود دارد این است که چرا بسیاری از قراردادها رسانه ای می شود در حالی که در صورت مالی شرکتها عملا چیزی دیده نمی شود.
وی گفت : البته گروه خودرو و ساخت قطعات به لحاظ حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر جزء پر حجم ترین و پر ارزش ترین نمادهای بورسی بوده چنانچه در چند روز گذشته بیش از 50 درصد حجم بورس را شرکتهای خودرویی به خود اختصاص دادند.
وی افزود : قطعا اطلاع رسانی دقیق به اوضاع خودروسازان بسیار کمک خواهد کرد این در حالی است که هم اکنون برخی از فروشندگان و خریداران ناشی از عدم افشای اطلاعات متضرر و عده ای هم منتفع می شوند. لذا افشای اطلاعات ناشی از قراردادها توسط مدیران شرکتهای خودرویی شرایط بسیار خوبی را برای سهام خودرویی ها در بازار سرمایه رقم خواهد زد.
منبع: خبرخودرو