مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: دو نوع ناوگان ریلی و غیر ریلی در شبکه حمل و نقل عمومی تهران وجود دارد.
مسعود رنجبریان درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی افزود: ناوگان ریلی (مترو) مهمترین شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه با بیان اینکه شبکه حمل و نقل مترو نیاز به فرآیند توسعه سازی دارد، تصریح کرد: در شبکه حمل و نقل عمومی مترو نیاز به ورود یک هزار و 200 دستگاه واگن وجود دارد تا ظرفیت این شبکه کامل گردد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران به طور متوسط روزانه 3 میلیون مسافر را جابجا می کند، اذعان داشت: با افزایش تعداد واگن های مترو، میزان ظرفیت جابجایی مسافر در خطوط متروی تهران افزایش یافته و به طور متوسط روزانه قابلیت جابجایی 4و نیم تا 5 میلیون مسافر را خواهد داشت.
رنجبریان با بیان اینکه دومین نوع ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران مربوط به خطوط غیر ریلی (تاکسی و اتوبوس) است، عنوان کرد: ناوگان تاکسیرانی تهران نیاز به توسعه کمی ندارد ولی با توجه به سن فرسودگی تاکسی ها از نظر کیفی نیاز به نوسازی دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: شهرداری تهران در راستای سیاست کاهش آلایندگی محیط شهر ، سازمان تاکسیرانی پایتخت را موظف به جایگزینی تاکسی های فرسوده نموده لذا این سازمان اقدام به ورود خودروهای هیبریدی و تاکسی های با استاندارد یورو 5 و 6 در سیستم تاکسیرانی شهر تهران کرده است زیرا استفاده از این نوع خودروها آلایندگی کمتری تولید می کند.
رنجبریان با بیان اینکه خودروهای تاکسی پیکان از پیمایش بالایی برخوردارند، بیان کرد: سازمان تاکسیرانی در تلاش است با ورود خودروهای جایگزین تا پایان سال جاری کلیه تاکسی های پیکان و فرسوده را از چرخه تردد خارج کند.
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران با اشاره به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تاکید کرد: شهرداری تهران از سال گذشته تاکنون با رویکرد جدید خود در توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نسبت به استفاده از ظرفیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این رابطه اقدام نموده و بر اساس برنامه ریزی های شرکت واحد اتوبوسرانی با رویکرد فوق، اتوبوسهای فرسوده از چرخه تردد خارج می شوند.
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران در راستای سیاست کاهش آلایندگی محیط شهر و استفاده از ظرفیت و توان مالی بخش خصوصی با ورود اتوبوس های جدید و با استاندارد روز دنیا توانسته نسبت به نوسازی و از رده خارج نمودن اتوبوس های فرسوده اقدام کند.
منبع: خبرخودرو