دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور گفت: سالانه حدود یک میلیارد دلار قطعات یدکی خودرو از مبادی رسمی به کشور وارد می شوند این در حالی است که حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار قطعات یدکی خودرو نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شوند .
آرش محبی نژاد تصریح کرد: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر توزیع قطعات یدکی و واردات قطعات به صورت قاچاق به کشور صورت نمی گیرد .
وی با اشاره به لزوم شناسنامه دار شدن قطعات یدکی در کشور اذعان داشت: ضرورت دارد کلیه قطعات یدکی در کشور (همانند صنایع بهداشتی) دارای مهر استاندارد، کد رهگیری و بارکد باشند لذا در حوزه صنعت به ویژه صنعت خودرو می بایست قطعات شناسنامه دار شوند .
وی در ادامه تاکید کرد: برای دستیابی به انسجام در نظام قطعات یدکی کشور و جلوگیری از قاچاق، به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می کنیم کلیه قطعات شناسنامه دار و دارای بارکد شوند تا شهروندان نیز بتوانند از کیفیت نسبی قطعات خودرو مطمئن شوند .
وی افزود: قطعات وارداتی باید خودرو با استاندارد 55 گانه منطبق باشند .
محبی نژاد با اشاره به این نکته که با نظارت بر واردات قطعات خودرو، حق مصرف کنندگان نیز ضایع نمی شود، ابراز داشت: با عدم نظارت بر واردات قطعات خودرو نه تنها مشتریان تامین جانی و مالی نخواهند داشت بلکه قطعه بی کیفیت، سایر قطعات سالم خودرو را نیز فرسوده و در نهایت از بین می برد .
وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تیراژ تولید قطعات داخلی موجب کاهش قیمت قطعه می شود ولی با وجود رفع تحریم ها تاکنون تغییری در میزان تیراژ و کاهش قیمت قطعه مشاهده نشده و امیدواریم بزودی شاهد ارتقا کیفیت و کاهش قیمت این محصولات باشیم.
منبع: خبرخودرو