*هر گونه استفاده و نقل این مطلب و یا حتی بخش هایی از آن در سایر رسانه ها، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی (وب سایت ها)، مجلات و روزنامه ها (به ویژه نشریات خودرویی) به هر صورت بدون اجازه کتبی مدیر مسئول «مجله ماشین» ممنوع و پیگرد قانونی دارد.
«خبرماشین» - سید سروش سیدی - عکس: علی محسنیان/ هیوندای در سال 2005 نسل اول توسان، کراساور کوچک خود را معرفی کرد و این خودرو پس از گذشت 2 سال راهی بازار کشورمان شد. اندکی بعد در سال 2009 جایگزین آن معرفی شد و حال نسل سوم این کرهای به عنوان مدل 2016 پس از رونمایی در نمایشگاه 2015 ژنو، راهی نمایندگیهای هیوندای در سراسر جهان شده است. ساکنین مناطق آزاد کشورمان اولین خریدارانی هستند که به استقبال این خودرو میروند. ماهم به علت اقامت چند روزه در کیش زمانی در حدود 3 ساعت را به آزمون این ماشین 80 میلیونی (در جزیره) اختصاص دادیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ نسل قبلی توسان در بعضی از بازارها همچون اروپا به نام IX35 فروخته میشد، اما در نسل سوم، هیوندای تصمیم گرفت این کراساور را در سراسر دنیا با نام توسان عرضه کند.
هیوندای توسان در نسل سوم با دو موتور 4 سیلندر GDi یا همان تزریق مستقیم سوخت، و 1.6 لیتری توربوشارژردار عرضه میشود و البته برای نمونه 136 توربو جعبه دنده 7 سرعته دبل کلاچ و برای نمونه 2 لیتری جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک در نظر گرفته شده است. اسپرت، اکو، SE و لیمیتد نسخههای متنوع توسان برای هر نوع سلیقه و بودجهای هستند. نمونه مورد بررسی ما نسخه SE این کراساور است که به عنوان مدل پایه از آن یاد میشود.
شاید وقتی این اتومبیل را از دور ببینید در نگاه اول آن را با سانتافه اشتباه بگیرید. تشابهی که با توجیه هویت سازی مواجه شده است. جلوپنجره شش ضلعی با 3 خط افقی و لوگوی هیوندایی در میانه، یادآور توسان نسل دوم با جلوپنجره سانتافهای است. چراغها باریک و تا میان گلگیرها ترسیم شدهاند.
محل نصب پلاک در پایینترین نقطه سپر دقیقاً در مقابل ورودی لانه زنبوری پایین نصب شده و در دو سوی آن مه شکن و چراغ افقی روشنایی روز که به صورت آپشن عرضه میشود قرار گرفتهاند. در موتور برای فرار از تیر انتقادات با یک خط U شکل پف کرده نقش نگاری شده است.
به نمای جانبی که برسید خط شانه که از میان گلگیر جلو تا نزدیکیهای چراغ عقب کشیده شده، نظرتان را جلب میکند. بچه گلگیرها و رکاب زیرین برای کنتراست با رنگ سفید بدنه و پر کردن این فضای خالی به رنگ مشکی درآمدهاند. چراغهای عقب فورا نگارنده را به یاد آلفارومئو جولیتا میاندازند، البته تقارن نسبی با چراغهای جلو دارند.
مهشکنها افقی طراحی شدهاند و در بالای آنها عبارت توسان نوشته شده است. لوگوی بزرگ هیوندای در میانه در صندوق که به صورت دوتکه باز میشود، خودنمایی میکند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ سقف پانوراما، باله کوچک و چراغ سوم ترمز روی آن از دیگر شاخصههای طراحی خارجی توسان به شمار میآید. در مجموع توسان در نمای خارجی پیشرفت نسبتاً چشمگیری دارد، اما هنوز هم میتوان ردپای سلیقه آسیای شرقی را در آن دید.
به محض ورود به داخل کابین چنان در ذوقمان خورد که از ادامه بررسی توسان دلسرد شدم. گویی هیوندای یک فلش بک به بیست سال گذشته زده است. استفاده از پلاستیک خشک در کابین توسان به معنای واقعی بیداد میکند. فرمان، دسته دنده، داشبورد و رودریها همه و همه عناصر مورد حمله این ماده ارزان قیمت قرار گرفتهاند.
در این بین، ورودیهای هوا و ادوات سیستم تهویه دستی با رعایت علم ارگونومی جایگذاری شدهاند و نسبت به نسل پیشین بهتر عمل میکنند. فرمان 3 پره پلاستیکی روی خود ادوات بلوتوث و کروز کنترل را حمل میکند و برای تنظیمات کامپیوتر سفری باید از روی آن اقدام کرد.
نشانگرهای دوار سرعت و دورشمار موتور تا حدودی به نسل پیشین شباهت دارند، با این تفاوت که آمپر سوخت و دمای موتور درون آنها تعبیه شده است. کامپیوتر سفری در میانه این دو نشانگر نقش آفرینی میکند. با استناد به پایه بودن نسخه مورد نظر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سیستم صوتی ورودیهای USB و AUX را هم پشتیبانی میکند.
صندلیها روکش پارچهای دارند اما نسبت به داشبورد از کیفیت مطلوبتری برخوردارند. حال شاید شما هم از خود بپرسید در کابین توسان چه بهبودی نسبت به نسل قبل حاصل شده است؟ نسل سوم توسان از فضای فوقالعاده سرنشینان عقب بهره مند شده، فضایی که به راحتی سرنشینانی با متوسط قد 190 سانتیمتر را در کمال آرامش میزبانی میکند.
فضای صندوق بار با صندلیها به عدد بی نظیر 877 لیتر و در صورت خواباندنشان به عدد 1752 لیتر میرسد که بی اغراق میتوان آن را با یک وانت بار مقایسه کرد. در مجموع کابین نسبت به نسل قبل از ارگونومی مناسبتری بهره میبرد، اما در نمونه پایه کیفیت به شدت ضعیفی دارد و نتوانسته به مثابه طراحی خارجی پیشرفت کند.
برای ورود و استارت موتور توسان SE باید از سوییچ استفاده کرد که به اقتضای تیپ پایه آن نمیتوان خرده گرفت. در بخش فنی، تجهیز توسان به موتور 2 لیتری GDi موجب شده نه تنها نسبت به نسل قبل از مصرف پایینتری برخوردار باشد بلکه قدرتی در حد و اندازههای آن تولید کند.
سامانه GDi توسان جدید با این که 400 سی سی حجم کمتر در مقایسه با موتور نسل قبل دارد، اما میتواند 162 اسببخار و 204 نیوتنمتر گشتاور تولید کند که تا قبل از تست فنی و روی کاغذ، کاملاً قابل قبول به نظر میرسند. لیکن نباید از افزایش قدرت موتور به 82 اسببخار به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه در مقابل 3.73 نسل قبل چشم پوشی کرد.
سیستم تعلیق چهارچرخ مستقل نتوانسته از توسان یک خودروی راحت شهری بسازد. البته این آرایش ضربات کمتری به کابین منتقل میکند.
فرمان برقی در این نسل تا حد زیادی نرم شده و برای ارائه هندلینگ بالا، آن هم در نمونه پایه و با فقدان سیستم حالتهای مختلف فرمان، باید اندکی مراعاتش را کرد. همین طور که در مورد سواری و هندلینگ توسان صحبت میکردیم، به محلی رسیدیم که امکان ثبت شتاب صفر تا صد برایمان مهیا شد. توسان با قوای فنی ذکر شده و حمایت جعبه دنده 6 سرعته خود در 10.6 ثانیه شما را به صد کیلومتر در ساعت میرساند که کاهش 1.3 ثانیه نسبت به توسان 2014 را نشان میدهد.
اکنون سؤال این جاست که این آمار و ارقام با وجود کاهش حجم و قدرت موتور چگونه ثبت شده است؟ در پاسخ این سؤال باید گفت رژیم 72 کیلویی و هماهنگی مطلوبتر جعبه دنده با فرامین راننده از توسان یک کراساور چابکتر نسبت به برادر بزرگتر ساخته است.
کاهش مصرف سوخت از دیگر محاسن استفاده از این سامانه است. حال توسان تنها 8.3 لیتر در شهر بنزین میسوزاند که با احتساب باک 65 لیتری میتواند تا 783 کیلومتر همراه شما باشد. و این یعنی افزایش 200 کیلومتری مسافت در بُعد شهری نسبت به توسان 2.4 لیتری قدیمی.
مجموعه ترمز به همت حضور دیسکها در هر چهارچرخ و سامانههای ضدقفل و توزیع الکترونیکی در یاری با کاهش وزن توسان جدید به راحتی از پس این جثه 1508 کیلویی برمی آید.
نسل سوم این کراساور در مقابل نسل دوم در طول و عرض شاهد افزایش 65 و 29 میلیمتری بوده اما از ارتفاع آن 10 میلیمتر کم شده است. حال به کمک سنسورها و دوربین دید عقب مشکلی در رانندگی و پارک در ترافیک این روزهای شهرهای شلوغ کشور ندارد.
خلاصه کلام این که هر اندازه توسان 2016 در زمینه فنی و طراحی شاهد پیشرفت و ارتقا بوده، به همان اندازه کیفیت و ساخت کابین آن پسرفت کرده است. اما میتوان امیدوار بود با وارد شدن گونه لیمیتید به بازار داخلی کشور به عنوان فولترین نمونه عرضه شده توسط هیوندای همانند نسل قبل با ادوات و امکانات رفاهی مناسبتر از این نقیصه چشم پوشی کرد. اما تا آن زمان قیمت 80 میلیونی توسان SE در بازار مناطق آزاد هم، توجیهی برای خرید ندارد.
در پایان از مالک محترم خودرو آقای ارسلان اسفندیاری به جهت همکاری با گروه تست «مجله ماشین» تشکر میکنیم.