در این قسمت، تجربیات چندین ساله مشاوران بازار لاستیک گردآوری شده تا شما را در خریدی آسوده و مطمئن، همچنین بررسی و انتخاب لاستیک مناسب خودرو شما راهنمایی کند. پاسخ بسیاری از پرسش های شما پیش از خرید لاستیک، از قبیل: تغییر سایز، انتخاب برند، نوع طرح آج یا گل لاستیک، تاریخ لاستیک و... در این بخش قرار داده شده است.
امروزه اکثر ما از خودرو های شخصی و عمومی استفاده میکنیم، پیشرفت شیوه زندگی ما و انجام سریع کارها به نوعی وابسته به وسایل حمل و نقل است.
به کارگیری صحیح از امکانات عصر تکنولوژی، برطرف سازی مشکلات محتمل، کسب حداکثر بازدهی جهت برطرف سازی نیاز ما و… نیازمند دانش و اطلاعات مناسب در این زمینه میباشد، که استفاده صحیح از وسایل نقلیه نیز از این قائله مستثنی نیست.
بیشتر خانواده ها دست کم یک، دو و یا حتی چند اتومبیل شخصی دارند، که بسته به نیاز و سلایق مختلف از آنها استفاده میکنند. دانش رسیدگی و نگهداری از وسایل نقلیه هم به اندازه دانش طریقه استفاده از اتومبیل مهم است.
تعویض روغن خودرو، تعویض فیلترها، سرویس های دوره ای و بسیاری دیگر از این جمله اقدامات که هدف اصلی آنها بهبود کارایی اتومبیل و یا حتی بهتر بگوییم، بهبود عملکرد تکنولوژی سرعت بخش زندگی ماست.
لاستیک خودرو نیز به عنوان یکی از مهم ترین اعضاء سیستم تعلیق و حرکت خودرو نیازمند رسیدگی، مراقبت و تعویض به هنگام میباشد.
اگر اتومبیل را به انسان تشبیه کنیم، لاستیک خودرو مانند کفش انسان عمل میکند.
با پوشیدن کفش مناسب از آسیب های محتمل در هنگام راه رفتن، دویدن، کوهنوردی و شرایط دیگر جلوگیری میکنیم، همچنین به ظاهر کفش خود نیز اهمیت میدهیم. آنچه از کفش مناسب انتظار داریم بسته به شرایطی که از آن استفاده میکنیم متفاوت است. ظاهر کفش ما در جلسات رسمی و اداری، در میهمانی ها، پیک نیک و برنامه های تفریحی با دوستان و خانواده، ورزش و حتی کوهنوری، تماماً متفاوت با شرایط دیگر است. در هنگام خرید کفش نیز از قبل، به محلی که میخواهیم از آن استفاده کنیم فکر میکنیم. برای مثال کفش مناسب ورزش را به منظور استفاده در جلسات مهم اداری انتخاب نمیکنیم.
لاستیک خودرو نیز کفش خودرو است. در این بخش سعی شده نکاتی مهم در جهت کمک به انتخاب صحیح و هوشمندانه لاستیک، بیان شود.
۱- سایز لاستیک فابریک خودرو خود را بشناسید
اکثر ما، نمیدانیدم اتومبیلی که استفاده میکنیم، از چه سایز لاستیکی و با چه رینگی بهره میبرد. پیشنهاد میکنم برای مطالعه دقیق تر و افزایش دانش خود در زمینه شناخت سایز لاستیک بخش نحوه خواندن سایز لاستیک را مطالعه نمایید.
بعد از آشنایی به سایز لاستیک، اعداد آن را به خاطر بسپارید و تحلیل کنید. در بخش سایز لاستیک و اطلاعات درج شده بر دیواره آن، توضیح داده شده است که هرکدام از اعداد درج شده بر دیواره تایر به چه معناست و چه کاربردی دارند.
۲- درباره سایز های مناسب و قابل استفاده برای خودرو خود تحقیق کنید
تولید کنندگان مختلف خودرو بسته به نیاز خودرو طراحی شده، از سایز و برندی خاص برای لاستیک خودرو استفاده میکنند، که البته در همه شرایط نمیتوان انتظار بهترین بازدهی را داشت. درست مانند مثال کفش رسمی و کفش ورزشی!!
سایز های قابل استفاده برای خودرو خود و همچنین برند های مورد اطمینان را بشناسید و درموردشان تحقیق کنید.
در مورد سایز فابریک خودرو در بخش سایز فابریک |OE Tire توضیحات کاملی بیان شده است که به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک میکند.
۳- اگر نیاز به تغییر سایز لاستیک اتومبیل خود دارید، این کار را هوشمندانه انجام دهید
ابتدا پیش از تغییر سایز لاستیک خودرو خود، به این پرسش پاسخ دهید که هدفتان از تغییر سایز چیست و به چه منظور آنرا انجام میدهید؟! بسیاری از ما برای کسب عمده اهداف این تغییرات را اعمال میکنیم، در تجربیاتی که فروشندگان ما طی سالیان در بازار لاستیک کسب کرده اند نکاتی حائز اهمیت است.
بسیاری از افراد از سایز لاستیک فابریک خودرو خود راضی نیستند، نسبت منظر ( فاق ) کم لاستیک، پهنای کم لاستیک، کوچکی رینگ، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.
در این صورت انتخاب خود را آگاهانه انجام دهید. اگر فاق لاستیک شما کم میباشد، دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید و ببینید تا چه میزان مجاز به افزایش ارتفاع لاستیک هستید، همچنین در مورد پهنا لاستیک و اندازه رینگ.
در این زمینه میتوانید از مشاوران ما نیز کمک بگیرید، آماده خدمت رسانی و مشاوره به شما هستیم. ( پُر کردن فرم درخواست مشاوره رایگان)
همچنین اگر تغییراتی را اعمال میکنید، این تغییرات را به نسبت برای هر چهار چرخ خودرو انجام دهید.
- اگر در صدد تغییر رینگ خودرو خود هستید، قطر و پهنا رینگ را تغییر میدهید، حتماُ از لاستیک مناسب شرایط جدید استفاده کنید، پیش از انجام این کار دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و یا از کارشناسان مجموعه بازار لاستیک مشورت بگیرید. برای مشاوره در زمینه تغییر سایز میتوانید فرم موجود در بخش تماس با ما را پُر کرده و در قسمت توضیحات، سوال خود را مطرح کنید.
- هیچگاه خودرو خود را از شرایط استاندارد خارج نکنید، اتفاق یک بار رخ میدهد!!!
ممکن است برای اسپرت کردن رینگ و لاستیک خود، از سایزی غیر از سایز استاندارد استفاده کنید، یا حتی نوع رینگ غیر استاندارد با خودرو شما باشد، برای مثال خودرویی که رینگ با قطر ۱۴ اینچ به صورت فابریک بر روی آن نصب شده است، استفاده از رینگ ۱۷ اینچ و بالا تر، به نوعی که برای زیبایی چرخ ماشین از بدنه خودرو خارج شود، سبب ایجاد مشکلات زیادی میشود. با استفاده از وسایل رابط غیر استاندارد بین رینگ و لاستیک با خودرو شما این عمل را استاندارد جلوه ندهید. انجام این عمل به شدت خطر آفرین است.
۴- طرح آج مناسب خودرو خود را به درستی انتخاب کنید.
طرح آج مختلف پاسخگوی شرایط مختلف جاده ای میباشند، نمیتوان از طرح آج برفی و یخ شکن انتظار سرعت بالا داشت. همچنین نمیتوان از طرح آج تابستانه انتظار داشت که در زمستان و سطوح لغزنده به خوبی عمل کند، برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه بخش عملکرد آج لاستیک را مطالعه نمایید
سوالات متداول در هنگام خرید لاستیک
بسیاری از مشتریان محترم که درخواست مشاوره از مجموعه بازار لاستیک داشته اند. از خرید قبلی خود که به صورت سنتی انجام داده اند، ناراضی بوده و جملاتی از این دست بیان میکنند:
- خیلی سر و صدا داره، صدای باد توش میپیچه
- اصلا راضی نیستم، خیلی زود صاف شد
- چهار کیلو بار زدم به ماشین دیدم اِی وای، لاستیک ترکید، این چرا اینقدر ضعیف بود؟!
- به هرجا که میخوره پنچر میشه، انگار لاستیک پنیره و خیابون کارد
- خستم کرده تو اولین دست انداز اتاق ماشین و میلرزونه
- خیلی خشکه
- ارتفاعش کمه، هرچیزی تو خیابون از بغلش رد شه لاستیک و پاره میکنه
- روی خط کشی عابر پیاده سُر میخوره تو ببین تو بارون دیگه چیه
- بارون که بیاد انگار سُر سُره آبی سوار شدی
- تو برف جواب نمیده انگار پلاستیک زیرش پهن کردی
- رانندگی باهاش لذت بخش نیست انگار درشکه سواری
- میخوام باهاش برم سفر آفرود، مناسب نیست
- گل جنگی میخوام، میخوام تو جنگل و بیابون خیالم راحت باشه ازش
- خوشگل نیست انگار لاستیک تراکتوره
- به رینگ ماشینم نمیاد، میخوام خوشگل باشه زیر ماشین
- ترمز که میگیرم دود ازش بلند نمیشه میخوام توجه همرو جلب کنه!!!!
و...
اگر جملات بالا را مطالعه کردید، ممکن است در طول تجربیات خود با اتومبیلتان بارها شبیه به این جملات را بیان کرده باشید. اما تا به حال پاسخ مناسب برای این مشکلات یافتید؟!
فروشندگان لاستیک میتوانند در تصمیم گیری و انتخاب صحیح به شما کمک کنند اما بهترین پاسخ به پرسشتان را خودتان میدهید، چون شما از خودرو شخصیتان استفاده میکنید و تنها شما از آنچه که نیاز دارید و جستجو میکنید آگاهید.
شرایط جغرافیایی، آب و هوای محل استفاده، نوع معابر محل استفاده و فاکتور های مهم دیگری از این دست که از آنها آگهی دارید به خرید لاستیک مناسب خودرو شما کمک میکنند.
*چرخش باد بین بلوک های عاج یکی از عوامل ایجاد صدا در حرکت و در سرعت های مختلف میباشد، نمیتوان به طور کامل این صدا را حذف کرد، اما شرکت های مطرح با طراحی های جدید و هوشمندانه، عوامل مسبب ایجاد صدا را شناسایی کرده و آنها را به حداقل کاهش دادند. برای کسب اطلاع بیشتر میتوانید بخش عملکرد آج لاستیک را مطالعه نمایید.
*میزان سایش لاستیک، چسبندگی و طول عمر تمامی لاستیک ها با اعدادی که بر روی دیواره آن درج شده، مشخص شده است، (به زبان عامیانه روی دیواره لاستیک نوشته که کِی صاف میشه، چقدر کار میکنه و ترمزش چطوره، فقط باید بخونیمش) نحوه کسب اطلاعات از این اعداد در بخش میزان چسبندگی، سایش و تحمل گرما بیان شده است. در هنگام خرید لاستیک در صورت امکان این اطلاعات را از فروشنده درخواست کنید. البته امروزه به سبب افزایش رقابت میان برند های مطرح، تفاوت این شاخص ها ناچیز است. پس در نتیجه از برند لاستیک معتبر خریداری کنید.
*لاستیک ها با سایز های مختلف برای شرایط مشخصی طراحی شده اند، نمیتوان از همه مدل های لاستیک انتظار داشت که بیشترین وزن را تحمل کنند و بیشترین سرعت را با آنها تجربه کنید. میزان تحمل وزن و حداکثر سرعتی که لاستیک با این وزن میتواند تحمل کند بر روی دیواره تایر درج شده است. نحوه خواندن این اعداد و کد ها را در بخش شاخص تحمل وزن و کد سرعت مطالعه نمایید. اگر بعد از خرید لاستیک مشاهده کردید که روی دیواره آن عبارت 90S درج شده است، با مراجعه به جدول بخش شاخص وزن و کد سرعت متوجه میشوید که این تایر میتواند وزنی معادل ششصد کیلوگرم را تحمل کند و حداکثر تا سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت میتوان از آن انتظار بازدهی داشت. همچنین گمان نکنید که میتوانستید در این سایز، لاستیکی با همین قیمت خریدای کنید که شاخص وزن و کد سرعتش خیلی بیشتر از این باشد. این شاخص ها به نوع لاستیک، کارایی و سایز بستگی دارند، هیچ گاه کد سرعت ZR را از لاستیک باری انتظار نداشته باشید!!!!
*نرمی و انعطاف دیواره لاستیک سبب افزایش لذت رانندگی میشود، لاستیک هایی که دارای دیواره نرم هستند، حس بهتری از رانندگی را به ما منتقل میکنند، اما این نرمی دیواره سبب آسیب پذیر بودن لاستیک نیز میشود، بدین صورت که با ضربات ناشی از دست انداز ها و یا حتی برخورد با اجسام تیز روی سطح آسفالت دچار آسیب میشوند. این را نمیتوان عیب لاستیک دانست.
*اگر در مناطقی زندگی میکنید که آب و هوای معتدل دارد، بعضی از روزهای سال بارانی است و بعضی روزها آفتابی، از لاستیک هایی با طرح آج چهار فصل استفاده کنید، لاستیک های چهار فصل اینگونه طراحی شده اند که آب و هوا را از بین بلوک های آج خود به طوری عبور دهند که هم تایر خنک شود هم میزان لغزش کاهش یابد.
*اگر در محل سردسیر زندگی میکنید بهتر است از لاستیک هایی با آج مناسب برف که به اصطلاح گل برفی نام دارد استفاده کنید. این نوع تایر ها معمولا دارای سوراخ هایی در روی آج خود هستند که در صورت نیاز میتوانید میخ یخ شکن بر روی آنها نصب کنید و تایر برفی خود را به لاستیک یخ شکن تبدیل کنید.
*اگر از خودروی استفاده میکنید که دارای لاستیک پنچر رو یا Run on Flat هست، حتما در صورت تعویض لاستیک باز هم از لاستیک پنچر رو استفاده کنید، لاستی های ران فلت دارای دیواره مفاومی میباشند که در صورت پنچری حتی بدون باد، قابلیت پیمایش مسافت نسبتا زیادی را دارند. اما در عوض به علت محکم بودن دیواره، انعطاف مناسبی ندارند و رانندگی را خشک و کسل کننده میکنند. در صورت تعویض تایر ران فلت با تایر معمولی حتما به فکر لاستیک زاپاس باشید!
*اگر اهل مسابقه هستید و خودرو خود را برای شرایط رقابتی در پیست مسابقه آماده میکنید، باید از لاستیک های مناسب این امر استفاده کنید، این لاستیک ها دارای کد سرعت بالا ( ZR ) میباشند، ظریب سایش پایینی دارند سطح آج آنها خیلی زود دچار سایش میشود، در عوض عملکرد بی نظیری در سرعت های بالا از خود نشان میدهند.
*خودرو های شاسی بلند الزاماً نیازی به تایرهای آفرود با آج درشت ندارند! اینکه بعد از خرید یک خودرو شاسی بلند ابتدا به این فکر میکنید که چند میلیون هزینه کنید و از تایر های درشت و چشمگیر استفاده کنید، اگر نیازی به کارایی این تایر ها ندارید پس خرید اشتباهی است. لاستیک های مناسب آفرود به دلیل لایه های بیشتری که از لاستیک های معمولی در ساختار خود دارند، وزن بالایی دارند، طراحی آج آنها تنها مناسب شرایط سخت خارج جاده ایست، امکان استفاده از آنها در سرعت و یا حتی اتوبان های شهری نیست. خرید لاستیک را عجولانه و بدون دانش انجام ندهید.
- اگر در فکر رفتن به سفر آفرود هستید، پیش از سفر مناطقی که با آنها مواجه میشوید را پیش بینی کنید. لاستیک مخصوص شرایط آفرود تمامی فاکتور های مورد نیاز شمارا دارا نمیباشد. اگر قصد سفر به تپه های شنی کویر و جنوب کشورمان را دارید، از لاستیکی استفاده کنید که طراحی آج مناسب شن و ماسه نوردی داشته باشد، معمولا ای لاستیک ها دارای بلوک های آج درشت در یه جهت هستند.
- اگر قصد سفر به مناطق جنگلی دارید و امکان مواجه شدن با سطوح باتلاقی را دارید، از تایر های مناسب این مکان استفاده کنید. همچنین برای عبور از رودخانه های دارای سنگ های ریز باید لاستیک شما مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و تعداد لایه های آن بیشتر از لاستیک های معمولی باشد.
- در مناطق کوهستانی که انواع سنگ و اجسام تیز در مسیر وجود دارد، علاوه بر انتخاب طرح آج لاستیک هوشمندانه، در صوت امکان از تایر های بایاس یا نخی استفاده کنید، کیفیت لاستیک بایاس از لاستیک رادیال پایین تر است، اما دیواره لاستیک بایاس کمی مقاوم تر از دیواره لاستیک رادیال است، این امر سبب میشود که با کوچکترین حادثه دیواره لاستیک شما آسیب نبیند و پاره نشود. اما استفاده از لاستیک بایاس دردسر های خود را نیز به همراه دارد!
برای اطلاعات بیشتر به سایت www.bazarlastik.com مراجعه کنید .