دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو با اشاره به تاثیر لغو تحریم ها و اجرای برجام بر روند ورود قطعات تقلبی و افزایش سطح کمی و کیفی خدمات پس از فروش خودروها گفت : شواهد موجود حاکی از آن است که لغو تحریم ها تا حدودی در کاهش ورود قطعات تقلبی به کشور تاثیر مثبت داشته اما اطلاعات و آمار دقیق تر در اختیار گمرک است اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد خواست مشتری است که در خرید هر کالایی تحقیق و دقت بیشتری را نمایند.
عباسعلی غیاثی افزود : البته با ایجاد هر گونه مشکل اغلب مشتریان تلاش می کنند که صرفاً به نمایندگی ها مراجعه کنند که در این صورت قطعاً فروش قطعات توسط نمایندگی ها با ضمانت خواهد بود.
وی افزود : در صورتی که مصرف کننده قطعه اصلی را از عرضه کننده معتبر خریداری کند این قطعه دارای شناسنامه خواهد بود و حتی اگر قطعه چینی باشد و در بسته بندی مشخصی شرکت های اصلی خریداری گردد مسلماً این قطعه دارای ضمانت خواهد داشت چرا که بواسطه وجود ضمانت لزوماً قطعه خوبی تحویل مشتریان خواهد شد و چنانچه قطعه بی کیفیتی ارائه شود که به طور مستمر نیز نیاز به تعویض داشته باشد علاوه بر اینکه موجب نارضایتی مشتری می شود ، نمایندگی ها نیز در این جریان متضرر خواهند شد.
وی گفت : البته در راستای کاهش ورود و تشخیص قطعات اصلی از تقلبی آشنایی مردم بسیار ضروری است هر چند در این ارتباط تعدادی از شرکت های خدمات پس از فروش من جمله ایساکو ، سایپا یدک و مزدا یدک اقداماتی را داشته و قطعات را در بسته بندی های مشخصی و برند خود شرکت عرضه و کدهای ردیابی را نیز به منظور اطمینان از صحت و سقم اصالت قطعات روی بسته قطعات الصاق کردند.
وی تاکید کرد : هر چند قطعات تقلبی ارزان تر و گاه قیمت آن نصف قیمت قطعات اصلی است اما در این میان هزینه تعویض ، توقف و خواب خودرو ، از هزینه خود قطعه بیشتر خواهد شد در صورتی که مورد دقت نظر قرار گیرد ، خرید و نصب قطعه اصلی صرفه اقتصادی بیشتری را برای مشتریان به همراه خواهد داشت از این رو توصیه می شود که مردم تلاش کنند قطعه اصلی خریداری کنند چرا که با خرید قطعه غیر اصلی هیچ کجا پاسخگوی کیفیت قطعه نخواهد بود و خدای ناکرده بیم آن می رود که استفاده از قطعات بی کیفیت علاوه بر خسارت مادی ، خسارات جانی را نیز در پی داشته باشد .
دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو افزود : با دستورالعمل نمی توان مشکل ورود و خرید قطعات تقلبی را حل کرد البته تلاش شده تا این مساله تا حدودی حل شود و شرکتهای خدماتی و نمایندگی ها در این مدت سعی نمودند تا قطعات اصلی را وارد و به بازار عرضه کنند.
غیاثی تصریح کرد : البته شرکتها نیز در سالهای تحریم چنانچه سراغ تولید کننده قطعات غیر اصلی هم رفتند از شرکتهایی قطعه وارد کردند که کیفیت قطعات آنها نسبتاً خوب بوده است . هم اکنون نیز شرکتها قطعات اصلی را وارد می کنند هر چند همچنان کمبودهایی در این زمینه وجود دارد اما در دو سه ماه اخیر قطعات بیشتر و با کیفیت تری توسط شرکتها وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه همچنان موانع برای ورود قطعات اصلی وجود دارد گفت : البته شرکتهای خدمات پس از فروش تلاش کردند تا قطعات اصلی را وارد نمایند.
منبع: خبرخودرو