مصرف گازطبیعی فشرده کشور از آغاز فعالیت این صنعت در کشور، 53 برابر شده است.
مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی گفت: صنعت سی ان جی به صورت آزمایشی در سال 1356 در شهر شیراز کلید خورد و به صورت جدی نیز از سال 1383 در کشور فعال شد.
امیر وکیل زاده تصریح کرد: این صنعت در 12 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است؛ به گونه ای که میانگین مصرف روزانه آن از 380 هزار مترمکعب در سال 1383 با ایجاد زیر ساخت هایی همچون جایگاه های عرضه سی ان جی، در پایان پارسال به حدود 20 میلیون مترمکعب در روز رسید.
وی اظهار کرد: در این دوره 11 ساله گام های مختلف و متعددی برای رشد صنعت سی ان جی در کشور برداشته شده که احداث بیش از 2300 جایگاه برای سوخت رسانی به 3,5 میلیون دستگاه خودرو گازسوز از آن جمله است.
وکیل زاده تقویت ساخت داخل تحهیزات سی ان جی همراه با انتقال دانش فنی را از دیگر گام های اساسی برداشته شده در این صنعت عنوان کرد.
مدیر طرح احداث جایگاه های سی ان جی، گفت: ساخت کمپرسور، خشک کن (درایر) دیسپنسر، نازل، بردهای کنترل به وسیله بخش خصوصی، تعمیر و نگهداشت جایگاه های سی ان جی با برگزاری 45 هزار نفر ساعت دوره آموزشی رایگان برای اپراتورها و تکنیسین های فنی، دیگر اقدام های انجام شده برای تثبیت صنعت سی ان جی در کشور است.
وی همسان سازی استانداردهای جایگاه های سی ان جی را با استاندارد ملی، همچنین ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید قطعات کیت سی ان جی به وسیله شرکتهای داخلی و حمایت از طراحی و تولید موتور ملی گازسوز بر اساس آخرین فناوری ها در شرکت ایران خودرو را از دیگر گام های برداشته شده در صنعت سی ان جی کشور برشمرد.
وکیل زاده،همسان سازی استانداردهای ساخت 619 جایگاه با استاندارد ملی را تا پایان سال پیش، دیگر اقدام مهم در صنعت سی ان جی کشور خواند.
وی درباره برنامه های امسال نیز گفت: بهره برداری از 50 باب جایگاه جدید سی ان جی در 24 منطقه کشور، ادامه همسان سازی استانداردهای جایگاه های سی ان جی با استاندارد ملی ایران و استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی با ایجاد یک مدیریت یکپارچه (برند سازی)در طرح توسعه و بهره برداری از جایگاه ها را برنامه های امسال در زمینه سی ان جی عنوان کرد.
در سال 1356 طرح گازسوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تغییر 1200 دستگاه سواری اجرا و برای سرویس دهی به این خودروها دو ایستگاه سوختگیری احداث شد.
در سال 1379 نیز وزارت نفت همسو با اجرای سیاست های راهبردی کشور در بخش انرژی و ادای وظایف محوله در چارچوب قوانین بودجه سنواتی با هدف تحقق اهداف بلندمدت برنامه های اقتصادی کشور وبرنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، اقدام به تاسیس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور کرد تا با متمرکز کردن فعالیت های خود در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی تحولی اساسی را در ابعاد کمی وکیفی نحوه مصرف انرژی در کشور بوجود آورد.
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور پس از بررسی و مطالعات گسترده در ارتباط با وضع مصرف انرژی در سیستم حمل ونقل کشور، به خاطر وفور منابع طبیعی گاز، همچنین کمبود درصد آلاینده های تولید شده در اثر سوخت گازطبیعی، سیاست جایگزینی خودروهای گازسوز را به جای خودروهای بنزینی و دیزلی در دستور کار خود قرار داد.
هم اکنون بار اصلی احداث جایگاه های سی ان جی برعهده بخش خصوصی است؛ از مزایای مشارکت بخش خصوصی در احداث این جایگاه ها می توان به کاهش سرمایه گذاری دولتی در بخش توزیع انرژی، جذب سرمایه های بخش خصوصی برای اهداف برنامه های توسعه کشور، اشتغال زایی به صورت بومی و ایجاد مشارکت مردمی در طرح احداث جایگاه های سی ان جی با ایجاد حساسیت و آگاهی عمومی در بخش انرژی و توزیع آن اشاره کرد.