«خبرماشین» - سید سروش سیدی، عکس: مهرداد صفایی مهر/ کمتر از 10 سال پیش، کمترکسی باورش هم می شد که روزگاری برندهای کره ای جایی در بازار آمریکا پیدا کنند. اما این هدف گذاری امروز بوقوع پیوسته و آن هم از صدقه سر فرصت آزمون و خطا در بازار کشورهای در حال توسعهای هم چون ایران میسر شده است و حالا عبور از این مسیر به همت مردان جاده مخصوص، برای خودروسازان چینی هموار می شود. جاده مخصوصیهایی که بیش از 50 سال است فقط مونتاژ میکنند و حتی هنوز نتوانستهاند مونتاژ کار خوبی شوند، چه رسد به یک خودروساز مستقل!فارغ از این مسائل تأسفبار ، فرصتی دست داد تا محصول تازه وارد ایران خودرو یعنی هایما S7 را مورد بررسی فنی و میدانی قرار دهیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شرکت خودروسازی هایما در سال 1992 به عنوان یک سرمایهگذاری مشترک بین مزدا ژاپن و دولت چین، برای تولید مدلهای مزدا در چین تاسیس شد و امروز از توابع شرکت FAW موتور چین به شمار میرود و توانسته در سال 2013 بیش از 157 هزار و 242 دستگاه خودرو در بازار داخلی به فروش برساند. S7 همان طور که پیشبینی میشد طرحی وام گرفته از مزدا CX-7 به شمار میرود و این موضوع را حتی از شباهت لوگوی این شرکت به لوگوی مزدا میتوان جست.
این اولین خودروی چینی بود که توسط نگارنده مورد آزمایش قرار میگرفت و در همان ابتدای حرکت به سمت محل عکاسی، کج بودن غربیلک فرمان به سمت راست نمایان شد. در طول مسیر و با توجه به حضور سه سرنشین، این خودرو سواری متوسطی داشت.
پس از عکاسی به نقد طراحی خودرو می رسیم. هایما در طرح کلی پیکره قابل قبول و منطقی به چشم میآید. جلو پنجره به سه خط افقی و لوگوی هایما مزین شده و در دوطرف خود چراغهای بزرگ با نوار روشنایی روز به خوبی نقش چشمان S7 را بازی میکنند.
ورودیهای هوای مشکی رنگ در قسمت زیرین سپر و مه شکنهای دوار در گوشهها، از دیگر شاخصهای این کراساوور به شمار میآیند. در موتور از طرح مناسبی بهره برده و با بهکارگیری دو خط حجیم، سعی در زیبا جلوه دادن نمای مقابل دارند.
به کنارهها که بروید اهمیت دادن طراحان هایما به این بخش کاملاً مشهود است. گلگیرهای پف کرده و یک خط شیب دار که از پایینترین بخش در جلو شروع شده و تا پایان گلگیر عقب میرود از سادگی این بخش کاستهاند.
آینههای بزرگ راهنمادار، رکاب جانبی، بار بند سقف و رینگهای 17 اینچی 5 پره دوبل پایان کار این قسمت هستند. لطفاً اگر یک هایما S7 را از نمای عقب دیدید، به اگزوزهای آن دقت نکنید چون نه تنها غیر کاربردی و مصنوعی هستند، بلکه طراحان زبر دست این شرکت حتی زحمت مخفی کردن منبع و سر اگزوز خودرو را هم به خود ندادهاند.
چراغهای بزرگ عقب، به طرحهای بامو شبیه است و از لحاظ ابعاد، کاملاً به پیکره میآیند. جا پلاکی بیش از اندازه بزرگ طراحی شده و در زیر آنها برای خالی نبودن عریضه بیش از سه مه شکن تعبیه شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شیشه عقب، ابعاد مناسبی دارد و در قسمت فوقانی باله کوچک و چراغ سوم ترمز روی آن تا حدودی اشتباهات طراحان را پوشش میدهد.
ورود به خودرو بدون کلید میسر است و میشود این را حائز اهمیت دانست. نمیدانم غربیلک فرمان دنا روی هایما نصب شده است یا بالعکس. اما هر چه هست به روکش چرم و ادوات سیستم صوتی، بلوتوث و کروزکنترل مجهز شده تا بیش از پیش به چشم بیایند.
کنسول داشبورد، نگارنده را به یاد طرحهای کرهای میاندازد و این موضوع را میشد در اعترافات تک تک حاضرین شنید. ادوات سیستم تهویه خودکار دقیقاً در میانه کنسول و در نزدیکیهای دست راننده تعبیه شدهاند. در بالای این قسمت 5 کلید دیگر جایگذاری شده که تنها یکی از آنها مربوط به غیرفعال کردن کنترل پایداری خودرو است و بقیه هم چنان مربوط به سیستم تهویه هستند.
در قسمت زیرین، ورودیهای USB و AUX و محل نگهداری اشیای مورد نیاز راننده نقش آفرینی میکنند. ورودیهای سیستم تهویه، در میانه عمودی و در گوشهها افقی طراحی شدهاند. نمایش دهنده سیستم صوتی و ادوات مربوط به آن در بالاترین بخش داشبورد طراحی شده و شبیه به لوگوی هایما در آمدهاند.
نشان دهندهها به شدت ساده طراحی شده و در شأن خودروی با بیش از هشتاد میلیون تومان قیمت نیستند. کیلومترشمار در میانه و در دو گوشه، دور شمار موتور و نشان دهندههای میزان سوخت و دمای مایع خنک کننده قرار گرفته که در ارزانترین خودروهای داخلی هم میتوان آنها را رؤیت کرد.
البته تنها فرق آن با دیگر خودروها، وجود کامپیوتر سفری در این بخش است. صندلیهای گرمکن دار روکش چرمی مارون و مشکی دارند.
صندلی راننده برای نگارنده که قدی بیش از 180 سانتی متر دارد، تنظیم شده بود، پیاده شدم و قصد آزمایش فضای سرنشینان عقب هایما را داشتم. اما با ناامیدی کامل مواجه شدم.
در ابتدا این که در حین سوار شدن زانوهایم به صندلی جلو برخورد کرد و پس از آن هم پاها کاملاً با صندلی مماس بود. پس اگر روزی صاحب هایما شدید، دوستانی با متوسط قد زیر 180 سانتی متر انتخاب کنید. در صندوق که باز شد تا حدودی از دلسردی نگارنده کاسته شد، زیرا هایما مجهز به فضایی در حدود 400 لیتر است که در این کلاس قابل قبول به نظر میرسد.
دیگر وقت آن بود که آزمایشهای فنی را شروع کنیم. اما در همان آغاز S7 توی ذوقمان زد. این درست است که آینههای جانبی به صورت برقی جمع میشوند، اما یک نفر باید به مهندسان چینی این موضوع را تذکرمی داد که باید لچکی ستون، کمی باریکتر نصب شود تا آینهها به صورت کامل جمع شوند نه این که در میانه راه پس از برخورد با لچکی متوقف شوند.
به اعتقاد نگارنده، واژه هماهنگی برای پیشرانه و جعبه دنده هایما به هیچ وجه تعریف نشده و ما با خروجی 147 اسببخاری موتور 2 لیتری S7، شتاب صفر تا صد را توانستیم در 48/14 ثانیه ثبت کنیم که زمان به شدت تاسف باری بود.
در روز آزمایش چندین بار هایما را در مسابقه شتاب اولیه و ثانویه در کنار MG350 با موتور 1500 سیسی قرار دادیم. اما هر بار به علت تعریف نامناسب ضرایب دنده در هر آزمونی MG از S7 یک قربانی میساخت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، سامانه ترمزهای هایما که در هر چهارچرخ دیسکی هستند کمی حالت اسفنجی دارند و برای توقفهای معمولی هم باید پدال را تا آخر فشرد. اما در آزمون صد به صفر موفق عمل میکنند و با اتکا به سامانههای ضدقفل و توزیع الکترونیکی در 1/3 ثانیه جثه 1545 کیلویی این کراساوور را متوقف میسازند.
سواری هایما به لطف سامانه مک فرسون و چنداتصالی، حد میانهای از سفتی و نرمی است. اما در آزمون اسلالوم با حرکات گهواره و لنگر انداختن وزن خودرو به هر طرف، به هیچ وجه قابل اطمینان حاضر نشد.
پس از آزمون پایداری به این نتیجه رسیدیم که هایما علاقه زیادی به مزاح کردن دارد، زیرا این بار غربیلک فرمان به سمت چپ کج شده بود. شاید پس از خرید S7 به تنها موضوعی که میتوان دلخوش کرد مصرف سوخت آن باشد. این کراساوور در طول مدت تست، عددی بیش از 9 لیتر را ثبت نکرد ولیکن باید منتظر ماند و دید پس از طی مسافتهای زیاد و استفاده ممتد از سوخت داخلی، به چه عددی دست مییابد.
وقتی در شهر با هایما میراندیم، نه تنها ابعاد 1730، 1830، 4498 میلیمتری در طول، عرض و ارتفاع مشکلی در زمینه کنترل ابعاد خودرو بهوجود نمیآوردند، بلکه به یاری فرمان برقی، سنسورها و دوربین دید عقب این امر تسهیل هم میشد.
هایما در کلاس خود، از مجهزترین خودروهای قابل عرضه به شمار میرود و میتوان به 4 اربگ، سیستم صوتی قابل قبول، کنترل پایداری، ورود بدون کلید، گرمکن صندلیها، فرمان تلسکوپی با تنظیم در عمق و ارتفاع و پشت سریهای فعال اشاره کرد که از این جهت میتواند تا حدودی راننده را راضی نگه دارد.
اگرچه به علت محدودیتهای تنوع در انتخاب خودرو، خریدار ایرانی چارهای جز انتخاب یک محصول چینی رقیب را ندارد، اما قطعاً هایما S7 هم چون دیگر هموطنانش نمیتواند ارزش و توجیهی در قبال مبلغ پرداختی خریدار داشته باشد.
در پایان از نمایندگی گلکانی به جهت در اختیار قرار دادن خودرو و همراهی خانم قلی تبار و آقای علی محسنیان با گروه تست مجله ماشین تشکر میکنیم.