«خبرماشین» - نوشته و عکس: سهراب بزرگزاد / قطعاً اعتبار نام فورد با موستانگ جان گرفته است. ماشینی که نسل اول آن روی پلت فرم نسل دوم فورد فالکون طراحی شده و در سال 1964 متولد شد. موستانگ با تولد خود، آغازگر کلاس پونیکارها در دنیای خودروسازی شد؛ خودروهایی اسپرت و کوپه با کاپوت کشیده و پشت کوتاه. فرصتی دست داد تا از نزدیک شاهد دلربایی این ماشین آمریکایی که الهامبخش خودروهای دیگری همچون تویوتا سلیکا و فورد کاپری نیز بوده باشیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ ساخت رسمی موستانگ نهم مارس 1964 در میشیگان آغاز شد. «دن گارنی» راننده مشهور فرمولا وان آن زمان با راندن آن در پیست، رکورد جالبی را به دست آورد که فقط کمی بیشتر از ماشینهای فرمول 1 بود.
شاید بهتر باشد اینگونه توصیف کنیم که در واقع موستانگ پاسخ سریع کارخانه فورد به پونتیاک ترنس AM بوده، چرا که نه قیمت بالای شلبی GT500 را داشته و نه ظاهر ساده مدل GT.
و اما فورد موستانگ Mach 1 مدل1972 مورد آزمایش ما
توقف در پشت یک چراغ قرمز و پیچیدن صدای مهیب این خودرو در گوشهایمان باعث شد تا راه را کج کرده و در کوچه پس کوچهها موفق به شکار این اسب سرکش شویم و افتخار آشنایی با مالکی را که انصافاً خوش برخورد بود به دست آوریم.
نمای ظاهری
اولین نکته در برخورد اول، قدرت تهاجمی نهفته در روح خودرو است. دقیقاً شبیه لوگوی معروف آن: اسبی چموش در بند اسارت.
دو چراغ گرد ساده محصور شده در قابهای چهار گوش کرومی، به همراه دو چراغ راهنما که به احترام لوگوی موستانگ وسط جلوپنجره زنبوری ایستادهاند، تمام زیباییهای صورت را شامل میشود.
سپر باریک و محدب که همرنگ بدنه نیز هست در پایینترین قسمت به یک باد شکن مشکی ختم میشود که به حجیمتر شدن پوزه خودرو کمک میکند. کاپوت بلند و کشیده با دو حفره تنفسی با رنگ مشکی متمایز شده که علاوه بر خاصیت RAM AIR یا همان تنفس مستقیم، باعث ضخیمتر شدن آن هم میشود.
با کمی چرخش به کناره، تازه متوجه معنی واژه پونی کار میشوید. وقتی میبینید به راحتی میتوان گفت گلگیر جلو حدود نیمی از خودرو را شامل میشود که البته برای پنهان کردن قلب تپندهای که به توضیح آن خواهیم پرداخت، بی تناسب نیست.
گلگیر جلو بلند و صاف است و یک برجستگی دارد که به آرامی در حجم گلگیر عقب ناپدید میشود. خط کشی بدنه که با رنگ مشکی، از راهنمای گوشه گلگیر جلو شروع شده است نیز زیبا است.
در و گلگیر جلو در یک راستا هستند ولی هرچه بیشتر به سمت انتهای خودرو پیش میرویم، ضخامت بدنه بیشتر میشود. به گونهای که شیشه لچکی به صورت چهار ضلعی نا منظم شکل گرفته است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ شیب سقف زیاد است، به طوری که ستون عقب حذف شده و ناگهان با بریده شدن دم خودرو، همه چیز به پایان میرسد.
با کمی چرخش به قسمت پشت خودرو متوجه میشوید که سپر عقب برخلاف جلو تمام استیل بوده و در انتها به سمت بالا خم شدگی دارد. در صندوق عقب با لبه سپر بیرون زدگی دارند و چراغهای خطر در یک عقبنشینی واقع شده و شامل سه قسمت هستند. یک شبکه زنبوری ساده در تقارن با جلوی خودرو و بین دو چراغ قرار دارد که در وسط با در باک سوخت که مجهز به نوشته فورد است تزئین شده است. اسپویلر عقب از جنس فیبر کربن بوده که با آفتابگیر کرکرهای شیشه عقب به رنگ مشکی تناسبی خاص را به وجود آورده، سقف و شیشه عقب در انتهای خودرو باریکتر شده و حجم گلگیرهای عقب را به وجود آوردهاند که از خاصیت ماسل کارهای آمریکایی است.
فضای داخلی
اما با باز کردن در قطور، اولین نکته لوگوی فورد است که با روشن شدن چراغ آبی رنگ روی زمین نقش میبندد که زیبا کار شده و به گفته مالک به صورت شخصی سفارش و نصب شده است. به محض ورود به فضای داخل اتاق، بوی چرم شما را متوجه تودوزی و چرم کار شده روی پوسته داشبورد و سایر قسمتها میکند. پس از استقرار در جایگاه راننده، غربیلک فرمان سه شاخه فرو رفته با سوراخهای موجود روی شاخکها و دسته دندهای شبیه ماشینهای فیلمهای هالیوودی، خبر از هیجانی ویژه را میدهند. انصافاً طراحی صفحه آمپر کمی جلوتر از زمان خود بوده، چرا که این طرح در حال حاضر در بعضی از خودروهای روز با کمی تغییرات قابل رویت است.
دایرهای که از سطح مقطع اریب برش خورده و حالتی خاص را بوجود میآورد که در سمت چپ کیلومترشمار و در سمت راست یک ساعت آنالوگ و در وسط و در چند سایز کوچکتر نمایشگر سوخت را شامل میشود.
در سمت راست 3 آمپر کوچکتر درست وسط داشبوردی که شبیه یک دیوار عظیم با یک برجستگی در وسط روبهروی شما قرار دارد، جا خوش کرده که چهرهای خشنتر را به داخل خودرو داده است. فضای پشت گرچه کمی کوچک است ولی با توجه به طراحی خاص آن مورد قبول است.
قلب تپنده
لحظه موعود دقیقاً زمانی است که توفیق استارت زدن به موتور 8 سیلندر 7500سیسی که تاج چهار دهنه ادل بروک به عنوان کاربراتور بر سر آن میدرخشد و کیت MSD در تولید یک نیروی وحشتناک کمک حال آن بوده، به دست میآید تا شما را قادر به استفاده از یک موتور 460 وحشتناک کند.
یک جیغ ناگهانی (که خاصیت استارت خودروهای آمریکایی بوده) و صدای مهیب شنیده شده از موتور تنها چیزی است که انتظارش را دارید. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ تمام قدرت هولناک تولید شده از موتور توسط گیربکس 3 سرعته دستی هرتس به چرخهایی میرسد که در عقب با سایز 295/50 R15 خود نمایی میکند. لاستیکهای جلو کمی لاغرتر و با سایز 235/60 R15 آماده فرمان پذیری هستند تا شما در جاده به پیش روید.
سواری با اسب وحشی فورد
با اجازه مالک و با کمی شیطنت در استفاده از پدال کلاچ و البته مقداری فشار بر پدال گاز متوجه شدیم که به راحتی میتوان کیفیت آسفالت زیر پایمان را به چالش بکشیم. تنها نکته بازدارنده آدرنالین ترشح شده در رگهای خونی و تپش قلب است که باعث میشود تصمیم به جا زدن دنده دو بگیریم ناگهان یک تیکآف کوچک خبر از این میدهد که به راحتی میتوان روی زمین خشک هم با این خودرو سر سره بازی کرد.
آینههای جانبی کوچک اما کارآمد هستند و در جلو تا چشم کار میکند کاپوت خواهید دید. قدرت بیش از حد موتور در سر پیچها باعث میشود که بازی قسمت عقب خودرو را داشته باشید که البته اندازه لاستیکها به کمک شما میآید.
فرصت را غنیمت شمرده و در یک جاده خلوت فرعی، کمی تلاش کردیم که یا اسب سرکش فورد را رام کنیم یا به مداوای جنون سرعت خود بپردازیم که قطعا این مبارزه حاصلی جز دود سفید لاستیکها و تپش قلب و تولید صدای مهیب نداشت. در خاتمه، از آقای «افشین رضازاده» که خودروی خود را در اختیارمان قرار دادند، نهایت تشکر را داریم.
فرصت را غنیمت شمرده و در یک جاده خلوت فرعی کمی تلاش کردیم که یا اسب سرکش فورد را رام کنیم یا به مداوای جنون سرعت خود بپردازیم که قطعا این مبارزه حاصلی جز دود سفید لاستیکها و تپش قلب و تولید صدای مهیب نتیجهای در بر نخواهد داشت. که ناگهان یک هم وطن شجاع عزیز با یک تولید پر افتخار ملی در کنار ما حاضر شد و ما را به یک درگ کوچک فرا میخواند که نتیجه آن پُر واضح شکست تحقیر آمیز ِ. . .
در پایان هر چند لذت پایان ناپذیر سواری با مک وان اعتیاد آور بود ولی خودرو را به مالک تحویل داده و فقط میتوانیم با تشکر از این بزرگوار جبران زحمتهایش را به جا آورده باشیم. دوست و برادر عزی آقای افشین رضازاده که با خوش رویی تمام و صرف وقت و علاقه فراوان مارا در انجام این تست یاری رسانیدند را از یاد نخواهیم برد.