«خبرماشین» - سید مهیار قریشی / طی سالیان اخیر یکی از دغدغه های خریداران اتومبیل این بوده که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر و تحولات بازار چه زمانی برای خرید مناسب است و باید اقدام کنند.
از گوشه و کنار میشنویم هنوز هم برخی افراد، افزایش قیمت ارز طی چند سال گذشته را باور نکردهاند و افزایش قیمت ارز و در پی آن افزایش قیمت خودرو را بیشتر به حبابی تشبیه میکنند که هر لحظه آماده ترکیدن است و معتقدند قطعاً کاهش شدیدی خواهد داشت و قیمتها به چند سال پیش برمیگردد!
عدهای قیمت دلار فعلی در بازار آزاد را پذیرفتهاند و قبول کردهاند که نرخ دلار واقعی بین 3500 تا 3700 تومان است، اما به دنبال کاهش قیمت اجناس، بعد از به ثمر رسیدن برجام و لغو تحریمها هستند تا پس از مدتها انتظار برای خرید اتومبیل دلخواه با قیمت مناسب بتوانند اقدام کنند و هر روز و هر هفته از روی آگهیهای فروش با فروشندگان تماس میگیرند یا به نمایشگاهها و نمایندگی و دفتر فروش اتومبیل مراجعه میکنند تا از اوضاع و احوال قیمتها و کاهش آن باخبر شوند. ولی خبری از کاهش قیمت نیست که نیست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، خریداران بعد از لغو تحریمها روز به روز به کاهش قیمت امیدوارتر شده و دو طرف مقابل واردکنندگان روز به روز با مشکلات و سختیها و افزایش هزینه واردات روبهرو میشوند.
در این بخش طبق روال مراحل واردات یک دستگاه اتومبیل به کشور را به منظور آشنایی با مراحل و سختیها و دشواریهای واردات و همینطور قیمتهای تمام شده یک اتومبیل برای واردکننده از مبدأ تا مقصد به منظور شفافسازی و کمک به تصمیمگیری برای خرید تقدیم میشود.
انتخاب ما هیوندای سانتافه، پرفروشترین و پرمخاطبترین اتومبیل وارداتی سالهای اخیر بوده و مراحل واردات و هزینههای مربوط را روی آن بررسی میکنیم.
هیوندای سانتافه 2016 سفارش اروپا
مهمترین ویژگی سانتافه سفارش اروپا، بهرهمندی از بالاترین سطح استاندارد بوده که علاوه بر تجهیزات کامل رفاهی و ایمنی، دارای چراغ روز در جلو و مهشکن عقب است تا در هنگام ترخیص در گمرک از نظر استاندارد با مشکل مواجه نشویم (البته در نمونههای سانتافه 2016 با ظاهر فیس لیفت شده سفارش عرب نیز مهشکن عقب نصب شده است)
هیوندای سانتافه 2016 مجهز به موتور 2359 سیسی GDI (Gosoline Direct Injection) تزریق مستقیم بنزین، 4 سیلندر 16 سوپاپ و قدرت موتور 188 اسببخار و گشتاور 241 نیوتنمتر، شتاب صفر تا صد 5/10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 4/9 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر است. سانتافه 2016 فیس لیفت از نظر نمای ظاهری جلو پنجره، چراغ جلو و عقب، سپر جلو و پروژکتورها، سپر عقب و مهشکن عقب رینگ و سر اگزوز دستخوش تغییراتی شده است.
هیوندای در حال حاضر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه دریای خزر وارد ایران میشود که با توجه به لغو تحریمها و آغاز فعالیت مجدد آسان موتور، بهعنوان نماینده رسمی برند هیوندا از کره شاهد واردات مستقیم از مبدأ اصلی خواهیم بود.
قیمت خرید سانتافه 34 هزار دلار معادل، 125 میلیون و 800 هزار تومان است (قیمت دلار را 3700 تومان در نظر گرفتیم) اتومبیل با استفاده از تریلرهای مخصوص به ایران و گمرک مقصد حمل میشود. هزینه حمل برای هر دستگاه سانتافه در حدود 25 میلیون ریال است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، بلافاصله بعد از خرید اتومبیل باید برای ثبت سفارش و گرفتن مجوز ورود اقدام کنیم که متأسفانه بهدلیل ورود و نظارت انجمن واردکنندگان و بررسیهای نمایندگی مربوطه وقتگیر شده است.
درخواست خود را به انجمن تحویل میدهیم. انجمن صحت کارت بازرگانی و صلاحیت واردکننده را تأیید میکند که معمولاً دو روز زمان میبرد. سپس شما را به نمایندگی مربوط ارجاء میدهند تا جهت عقد قرارداد و پرداخت مبلغ 3 برابر ارزش گمرکی برای دریافت گارانتی اقدام کنید.
پس از پرداخت وجه و امضاء قرارداد باید منتظر امضاء و تأیید نمایندگی باشیم که با توجه به تعداد تقاضای هر نمایندگی برند زمان متغیر است، مثلاً در پرشیاخودرو نمایندگی بامو 2 روز و در آسان موتور تا 15 روز نیز طول میکشد و مبلغ پرداختی برای سانتافه در حدود 30 میلیون ریال است.
سپس به اداره مقررات واقع در محل نمایشگاه بینالمللی مراجعه میکنیم و پس از طی شدن مراحل اداری کد 8 رقمی ثبت سفارش را دریافت کرده و میتوانیم برای ترخیص اقدام کنیم. پس از ورود انجمن واردکنندگان و نظارت نمایندگیهای مجاز بر روند واردات، علاوه بر پرداخت هزینه اضافی عملاً یک خوان به هفت خوان واردات اضافه شده و روند آن را پیچیدهتر کرده است.
با توجه به اینکه نمایندگیهای مجاز نیز خودشان واردات اتومبیل بهصورت عمده انجام میدهند و با واردکنندگان غیر برند در موازات هستند لذا عدم همکاری و کاستیهایی در روند کار احساس میشود.
ارزش سانتافه 2016 معادل 26 هزار و 450 دلار بوده که نرخ ارز مبادلهای هم که توسط بانک مرکزی تعیین میشود بهصورت هفتگی ثابت بوده و برای ترخیص و محاسبه ارزش کالا استفاده میشود و در تاریخ 10/11/1394 تا 16/11/1394 معادل 30هزار و 186 ریال است.
پس از بازرسی استاندارد و ارزیابی خودرو توسط کارشناسان، دریافت مجوزهای مربوط به محیط زیست و چسباندن برچسب انرژی روی خودرو و پرداخت مبلغ 595 میلیون ریال بابت حقوق و عوارض گمرکی میتوانیم پروانه سبز گمرکی را دریافت و جهت ترخیص اتومبیل از گمرک اقدام کنیم، ضمناً مبلغ 6 میلیون و 500 هزار ریال نیز بابت هزینه تأییدیه استاندارد و ... باید پرداخت شود.
دستمزد ترخیص برای شرکتهای حقالعملکاری بهدلیل پرداخت مالیات و ارزش افزوده توسط آنها از 20 میلیون ریال به 50 میلیون ریال افزایش یافته است. هزینه ثبت سفارش و دریافت گارانتی از نمایندگی نیز حدود 30 میلیون ریال هزینه دارد و جمع آن باعث میشود تا هزینههای واردات سانتافه تا به اینجای کار با 60 میلیون ریال افزایش روبهرو شود.
پس از اتمام کار گمرک و ترخیص برای شمارهگذاری اقدام میکنیم و ابتدا نیاز به پرداخت بابت تبصره 13 داریم، مبلغی که برای از رده خارج کردن 4 دستگاه اتومبیل باید پرداخت شود. این مبلغ در حال حاضر برای هر دستگاه اتومبیل فرسوده 20 میلیون ریال بوده که جمع آن برای 4 دستگاه به مبلغ 80 میلیون ریال میرسد.
قیمت خودروی فرسوده همچنان بهدلیل عدم رونق بازار تقاضای نه چندان زیاد پایین و مناسب است، اما ممکن است برای آخر سال افزایش یابد.
پس از گذشت چند روز و در صورت اطمینان از ثبت و تأیید پرداختی تبصره 13 در تیم راهور امکان شمارهگذاری فراهم میشود. برای اطمینان از این موضوع میتوان از طریق باجه استعلام در مراکز شمارهگذاری اقدام کرد.
سپس اتومبیل را بیمه شخص ثالث کرده و مبلغ 9 میلیون ریال میپردازیم و به مرکز شمارهگذاری مورد نظر میرویم. باید مدارک مورد نیاز اعم از شناسنامه و کارت ملی و مدارک احراز هویت شخصی برای اشخاص حقیقی و اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی و معرفینامه برای اشخاص حقوقی و اصل پروانه سبز گمرکی یا کپی پروانه سبز گمرکی با گواهینامه گمرکی و اصل کارتکس و بیمهنامه شخص ثالث را به همراه داشته باشیم.
در مرکز شمارهگذاری اتومبیل در دو مرحله توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی از نظر فنی بدنه شماره شاسی و موتور بررسی شده و با مدارک گمرکی تطبیق داده میشود تا اصالت آن تأیید شود.
پس از انجام دو مرحله بازدید به باجه مربوطه مراجعه میکنیم و کارتکس مهر شده را به همراه فیشهای پرداختی شهرداری و دارایی و 10 درصد ارزش گمرکی را به ایشان تحویل داده و منتظر صدور سند و دریافت پلاک ملی میشویم.
در شمارهگذاری مبلغ 35 میلیون و 600 هزار ریال برای عوارض و دارایی مبلغ 35 میلیون و 600 هزار ریال برای مالیات و همچنین مبلغ 8 میلیون ریال به حساب خزانهداری کل (که توسط گمرک روی برند گمرکی یا حاشیه گواهینامه گمرکی درج شده است) میپردازیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، مبلغ یک میلیون ریال بابت هزینه حلبی پلاک یا همان فیزیک پلاک پرداخت میشود ضمناً هزینههای متفرقه مانند هزینه خودروبر تا در شمارهگذاری و هزینه پارکینگ و کپی و هزینه پست و... را نیز یک میلیون ریال در نظر میگیریم.
جمع هزینهها حدود 962 میلیون ریال میشود که با اضافه کردن آن به قیمت خرید قیمت تمام شده یک دستگاه سانتافه 2016 فول آپشن به مبلغ 2 میلیارد و 220 میلیون ریال میرسد. با توجه به قیمت خرید حدود 125 میلیون تومان و قیمت تمام شده در مییابیم برخلاف تصور عمومی که تعرفه 45 تا 55 درصد ملاک و مبنای محاسبه هزینه یک دستگاه اتومبیل وارداتی قرار میدهند، در مییابیم برای سانتافه جمع هزینهها حدوداً 75 تا 80 درصد قیمت خرید است.
قیمت فروش این اتومبیل با توجه به گذشت زمان حدوداً یک ماهه و دشواری کار حدوداً 235 میلیون تومان اعلام میشود که مجهز به کاملترین تجهیزات ایمنی و رفاهی بوده که میتوان به مهمترین آن مانند AEB سیستم ترمز اضطراری خودکار ASSC کروز کنترل پیشرفته (BSD) تیم تشخیص نقطه کور LDWS سیستم هشداردهنده خروج از خط دوربین 360 درجه برای نمایش محیط اتومبیل و همینطور رینگ مشکی 19 اینچی و سیستم پارک خودکار هوشمند و مانیتور بزرگ 8 اینچی با سیستم راهبری و سیستم صوتی اینفینیتی با ساب ووفر جلو و عقب است.
قیمتهای هیوندای سانتافه در بازار بسیار متنوع است، به طوری که برای مدل 2016 از 195 میلیون تومان تا 240 میلیون تومان تنوع قیمتی وجود دارد که خریداران را گمراه کرده است. با توجه به این که هنگام فروش اتومبیل، فروشنده اتومبیل 195 میلیون تومانی، اتومبیل خود را فول 2016 اعلام میکند، فروشنده سانتافه 210 میلیون تومانی هم همین طور و فروشنده اتومبیل 235 میلیون تومانی هم اتومبیل خود را بهعنوان فول کامل به مشتریان اعلام میکند که متأسفانه این شرایط باعث گمراهی و تردید خریداران شده، حتی مدلهای 2015 فول سفارش اروپا هم وجود دارند که از سانتافه 2016 فول سفارش اروپا گرانتر هستند!
جای تعجب ندارد چون خود شما هم هنگام خواندن این جمله دچار تردید شدید. متأسفانه فروشندگان اتومبیل اعم از دلالها، نمایشگاهی و حتی نمایندگی مجاز همه و همه اصرار بر این دارند که اتومبیل فول (اتومبیلی که کاملترین سطح تجهیزات را دارد) عرضه میکنند که به طور تفصیل در گذشته به آن پرداختیم.
در حال حاضر هیوندای سانتافه سفارش کشورهای عربی فول دارای دو گرمکن صندلی، دو سرد کن صندلی، با مانیتور کوچک 185 میلیون تومان، سانتافه سفارش اروپا پنج گرمکن، دو سرد کن با اتوپارک و رینگ مشکی و Day Light و مهشکن عقب و رادار بین خطوط و AFLS زنون چرخشی (سیستم چرخش چراغها در سر پیچها) 210 میلیون تومان به فروش میرسد. اغلب فروشندگان سانتافه سفارش کشورهای عربی، خریداران را به خرید نمونه عربی تشویق کرده و راهنمایی میکنند که چرا میخواهی پول اضافی بابت آپشن خرج کنی که در ایران کار نمیکند و کارایی ندارد؟! چرا میخواهی 20 میلیون تومان پول اضافی خرج کنی، اگر پارک کردن بلد نیستی؟!
لازم به ذکر است که تفاوت قیمتی سانتافه سفارش اروپا فقط بهدلیل بهرهمندی از اتوپارک نیست، ضمن اینکه سیستم پارک خودکار سانتافه کارآیی داشته و در کمترین زمان و محدودترین مکان اقدام به پارک دوبل میکند. تجهیزاتی مانند اربگ زانو، پنج گرمکن صندلی، Day Light فابریک و مهشکن عقب، رینگ مشکی، محدودیت سرعت، سیستم کمک پارک با استفاده از سنسور جلو و عقب، رنگ متالیک، رادار بین خطوط و زنون چرخشی باعث این اختلاف قیمت شده است.
سانتافههای مدل 2016 با قیمت پایینتر از 25 میلیون تومان اغلب فیس قدیم هستند و نمونه فیس لیف شده در بازار از قیمت 215 میلیون تا 235 میلیون تومان، بسته به سطح تجهیزات تنوع قیمت دارند.
هنگام خرید اتومبیل وارداتی حتماً تمامی لوازم را یک به یک بررسی کنید تا از صحت کارکرد و تجهیزات اطمینان حاصل کنید چون ممکن است یک سانتافه مجهز به زنون چرخشی باشد ولی سایر تجهیزات را نداشته باشد.
برای خرید اتومبیل به هیچ عنوان از روی آگهی اینترنتی نتیجهگیری، و انتخاب نکنید، زیرا بین مندرجات آگهی و اتومبیل اختلاف وجود دارد. بهعنوان مثال آگهی فروش دو دستگاه سانتافه را بررسی میکنیم که طبق توضیحات مندرج در آگهی هر دو مجهز به رادار فاریک هستند ولی در عمل متوجه میشویم رادار یکی از آنها به صورت دستی و غیرفابریک روی اتومبیل نصب شده است. بنابراین توصیه میشود حتماً هنگام خرید فقط به اطلاعات آگهی سایتهای فروش خودرو بسنده نکرده و حتماً به محل فروش مراجعه کنید و از نزدیک اتومبیل مورد نظر را با سایر نمونههایی که تاکنون دیدهاید مقایسه کنید.
هدف از نگارش این مطلب، آشنایی با مراحل و سختیها، هزینه و زمان مورد نیاز برای واردات برای یک دستگاه سانتافه است تا براساس آن بتوانیم برای خرید تصمیمگیری و اقدام کنیم و این که منتظر ارزان شدن بیدلیل اتومبیلها نباشیم و با اطلاع از قیمت تمام شده اتومبیل مورد نظر، در دام کلاهبردارانی نیفتیم که اقدام به پیشفروش یا فروش با قیمت پائینتر از بازار، به بهانه واردات عمده (بیش از 150 دستگاه به قول خودشان) میکنند.