عضو انجمن قطعه سازان در ضمن اشاره به طرح پلتفرم مشترک بین خودرو سازان و قطعه سازان گفت : طرح ساخت پلتفرم مشترک بین خودروسازان و قطعه سازان هیچ گاه مطرح نبوده بلکه بر اساس این طرح و در راستای طراحی پلتفرم مشترک ، قطعه سازان صرفا قطعات خود را طراحی خواهند کرد .
شهریاری در گفتگو با خبرنگاران افزود : طراحی پلتفرم همواره در خصوص خودروهای مختلف مطرح بوده است به طوری که در این ارتباط پروژه ال 90 اجرایی گردید و برنامه ساخت پلتفرم مشترک بین خودروهای سواری و وانت نیز ناتمام ماند .
وی علت ناتمام ماندن این پروژه را تغییرناگهانی مدیران وقت ، خارج شدن صنعت خودروسازی از مسیر ساخت و تولید و حرکت به سمت واردات و از بین بردن دانش فنی ایجاد شده در آن زمینه عنوان کرد .
وی اظهار داشت : دانش فنی طراحی بدنه و قطعات تزئینی خودرو با پروژه سمند به دست آمد و مدیران بسیاری در زمینه دوره های تخصصی آموزش دیدند اما با پراکندگی سرمایه انسانی ایجاد شده ، دانشی که به وجود آمده بود از بین رفت .
عضو انجمن قطعه سازان تصریح کرد : متاسفانه دانش و تکنولوژی واحدهای تولیدی در حدی نیست تا بتواند بدون دخالت دانش کشورهای اروپایی صاحب نام در این زمینه ، پلتفرم طراحی کند زیرا تجربه ، نرم افزار و ماشین آلات ، تجهیزات و دستگاه های مربوطه ساخت آن در صنعت خودرو سازی کشور وجود ندارد و تا زمانی که از امکانات و تجهیزات شرکت های بزرگ اروپایی که در زمینه ساخت پلتفرم تجربه دارند استفاده نشود هرگز پیشرفت حاصل نخواهد شد .
وی گفت : بزرگترین علت عقب ماندگی کشور دراین حوزه از صنعت نبود دانش و تجهیزات تکنولوژی است بنابراین باید مانند بسیاری از کشورها از جمله چین و کره تکنولوژی لازم در کشور بومی شود .
وی افزود : خود کفایی کامل در صنعت قطعه سازی و خودر امکان پذیر نیست بلکه در این شرایط باید با مشارکت جذب سرمایه گذاران خارجی در این زمینه مسیر پیشرفت را طی کرد .
وی در ادامه به راهکارهای لازم جهت رشد صنت خودرو سازی اشاره کرد و فت : صنعت خودرو سازی کشور زمانی نجات پیدا می کند که تدبیر ما جلب سرمایه گذار خارجی باشد که در مقدمه این کار باید مذاکرات 1+5 به نتیجه برسد بنابراین زمانی که ارتباط ما با دنیای بیرون قطع است روابط ما با دنیای بین المللی با مشکل مواجه خواهد است .
شهریاری درادامه گفت : چندی پیش بحث ایجاد قطب سوم خودرو در کشور مطرح شد اما نبود دانش کافی در این زمینه و جلوگیری از ورود دانش به کشور نتیجه قابل ملاحظه ای در این راستا حاصل نشده است .
عضو انجمن قطعه سازان در پایان این گفتگو ضمن اشاره به روش مهندسی معکوس گفت : وقتی توان طراحی خودرو وجود نداشته باشد مانند فصل گذشته محصولاتی چون پراید و یا 206 وارد و تولید قطعات آن به روش مهندسی معکوس ادامه خواهد داشت که این روشی است شکست خورده اما در حالی که روش صحیح آن است که دانش لازم در عرصه صنعت خودرو و قطعه سازی با مشارکت دانش کشورهای پیشرفته کسب شود .
منبع:خبر خودرو