«خبرماشین» - اخیراً تبلیغات خودروهای هیوندای از صدا و سیما در حال پخش شدن است. تیزرهایی که در آنها نام و نشانی از نماینده این شرکت در ایران نیست.
در سال ۱۳۸۵ و در پی بازگشایی مجدد واردات برای طیف خاصی از خودروهای خارجی به ایران، شرکت آسان موتور با اخذ نمایندگی از آسان موتور، مجوز واردات پنج مدل هیوندای آزرا، سوناتا، توسان، سانتافه و هیوندای کوپه را دریافت کرد، سپس در سال ۲۰۰۹ نیز اقدام به واردات سری دوم از خودروهای شرکت هیوندای مطابق با استانداردهای اروپایی از جمله هیوندای جنسیس، هیوندای آیایکس۵۵ و هیوندای آی۳۰ نمود.
خودروهای هیوندای در ایران با استقبال شدید مشتریان روبرو شد اما در سال های اخیر به دلیل عملکرد بسیار ضعیف شرکت آسان موتور میزان رضایتمندی مشتریان از این شرکت به شدت کاهش یافته است. اصلی ترین دلیل نارضایتی مشتریان از این شرکت عدم انجام تعهدات، تاخیرهای طولانی در تحویل خودروهای ثبت نامی و طولانی شدن زمان استرداد وجه در صورت انصراف است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، در این سال ها ضعف در عملکرد این شرکت، فرصت را برای بسیاری از واردکنندگان متفرقه مهیا کرده و درصد زیادی از خودروهای هیوندای بازار توسط این افراد تامین می شود. البته خودروهایی که از این طریق به دست مشتریان می رسد، مشکلات تاخیر در تحویل را ندارد اما مسائلی مانند آپشن های تقلبی و حتی عدم وجود آپشن های غیر قابل رویت مانند ایربگ، نمونه هایی از تخلفات برخی واردکنندگان است.
شهریور سال گذشته، برخی رسانه ها گزارش دادند، مسوولان هیوندای در دیدار با مقامات وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران، از علاقه و آمادگی برای مونتاژ خودرو در کشور صحبت به میان آورده اند. آنها البته یک شرط مهم را لحاظ کرده بودند، آن هم مستقل کار کردن در ایران است. بنابر اخبار منتشر شده، مسوولان هیوندایی تاکید کرده اند که نمی خواهند با هیچ کدام از خودروسازان ایرانی شراکت کنند و قصد دارند به تنهایی و با خرید یا احتمالا ساخت کارخانه، به مونتاژ خودرو در کشور بپردازند.
اما اسفند ماه 94، منابع آگاه کره ای اعلام کردند: شرکت های هیوندای موتور و کیا موتورز در سه ماهه دوم امسال قراردادهایی را با شرکت های خودروسازی ایران به امضا خواهند رساند. این قرارداد که در قالب سی کی دی منعقد می شود روشی است که از طریق آن شرکت های هیوندای و کیا قطعات محصولات خود را به ایران ارسال می کنند و کار مونتاژ نهایی قطعات در ایران انجام می گیرد و با برند هیوندای و کیا به فروش می رسد.
هیوندای در سال های 2010 و 2011 به ترتیب 23 هزار و 200 و 14 هزار و 500 دستگاه از محصولات خود را در بازار ایران به فروش رساند. از آنجایی که صادرات خودرو و قطعات به ایران در سال 2012 به حالت تعلیق درآمد، دلالان در کشورهای همسایه خودروهای کره ای را به صورت غیرمستقیم به ایران صادر می کردند و از این طریق هیوندای و کیا توانستند در طول تحریم ها نیز سهم خود از بازار ایران را حفظ کنند.