رشیدی افزود : طبق نشست های برگزار شده ، برنامه توسعه پالایشگاه ها در حال انجام است و طبق اطلاعات موجود در شهرهای تهران ، کرج ، اراک و تبریز سوخت با استاندارد یورو 4 توزیع می شود .
وی اظهار داشت : در نشستی که بین سازمان محیط زیست و وزارت نفت انجام شد قرار بر توزیع سوخت استاندارد در تمام کلان شهرها تا اوایل آذرماه شده است .
وی تصریح کرد : طبق استانداردهای یورو 4 بنزن موجود در بنزین باید زیر 1 درصد باشد . در برخی از پالایشگاه های کشور بنزن موجود در بنزین گاها به 2 درصد نیز می رسد . یکی از اهداف پالایشگاه ها باید تولید بنزین با بنزن کمتر از 1 درصد باشد که بتواند با استانداردهای یورو 4 هماهنگی داشته باشد .
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در تکمیل گفته های خود ضمن اشاره به تاثیر فراوان بنزن در افزایش شدت آلودگی هوا افزود : بنزن جزو ترکیبات گروه سرطان زا است و در اکثر نقاط دنیا هدف ، رساندن درصد بنزن به حداقل است و این هدف در ایران نیز باید پی گیری شود .
رشیدی در راستای افزایش تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 گفت : طبق مصوبه 10/2/93 هیات محترم دولت ، سازمان محیط زیست پیشنهاد حذف ترکیبات مضر پتروشیمی از بنزین و نیز رعایت استانداردهای تولید سوخت یورو 4 را طبق استانداردهای جهانی داده است .
وی در ادامه بیان کرد : در بسیاری از پالایشگاه های داخل کشور مانند پالایشگاه شازند اراک تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 انجام می گیرد اما در بسیاری از پالایشگاه های دیگر به دلیل عدم ارتقاء روش تولید ، تولید بنزین با استانداردهای یورو 4 ممکن نیست .
وی در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد : مصرف بنزین در کشور روزانه چیزی در حدود 70 میلون لیتر است که 6 الی 7 میلیون لیتر آن وارداتی است که در بعضی از مواقع استانداردهای یورو 4 در آن ها رعایت نشده است .
منبع: خبرخودرو