محمدتقی احمدیان افزود : با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز در شرایط مالی و اقتصادی خوبی قرار ندارند قطعا نمی توانند برای سرمایه گذاری در حوزه تحقیق سرمایه گذاری نموده و درآمدی را به این حوزه اختصاص دهند.
وی ضمن اشاره به لزوم اختصاص بخشی از درآمد خودروسازان در حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو ، گفت : در شرایطی که خودروسازان متناسب با هزینه ها قادر به عرضه و فروش محصولات نیستند طبعا درآمد کافی در این شرکتها کسب نخواهد شد که به این امر اختصاص داده شود.
وی در ادامه به سهم درآمد خودروسازان دنیا به بخش تحقیق و توسعه در این صنعت پرداخت و اظهار داشت : هر چند در شرایط کنونی بخشی از درآمد خودروسازان در دنیا به حوزه تحقیق و توسعه اختصاص می یابد اما متاسفانه در ایران این سهم بسیار کم و گاه در حد صفر است .
عضوهیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود : متاسفانه در شرایط کنونی رمقی برای خودروسازان باقی نمانده که امکان سرمایه گذاری و اختصاص بخشی از درآمد به این حوزه را داشته باشند.
احمدیان در ادامه به لزوم نواوری در صنعت خودرو پرداخت و تصریح کرد : امروز نوآوری در صنعت خودرو با فعال سازی حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو و تخصیص سهمی از در آمد خودروسازان به این بخش محقق می شود.
وی گفت : برای افزایش داخلی سازی در صنعت خودرو و تغییر در شکل و ظاهر تولیدات وارداتی قطعا این موضوع مستلزم طراحی های جدید و توجه بیشتر در حوزه تحقیق و توسعه در حوزه قطعه سازی است .
وی با اشاره به اینکه نوآوری در صنعت خودرو هزینه بر است ، تاکید کرد : شرکتها برای نوآوری و سرمایه گذاری در حوزه تحقیق وتوسعه باید از توان مالی مناسبی برخوردار باشند که در شرایط کنونی این امکان فراهم نیست.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات قیمت گذاری خودرو در چند سال اخیر اظهار داشت : در شرایطی که بر قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مورد نیاز در جامعه نظارتی صورت نمی گیرد چرا تا این میزان نسبت به قیمت خودرو حساسیت وجود دارد .
وی تصریح کرد : برای رفع مشکلات صنعت خودرو و سرمایه گذاری و اختصاص سهمی از درآمد شرکتها در حوزه تحقیق و توسعه باید قیمت خودرو آزاد شود .
منبع: خبرخودرو