یک مشتری هم نباید از خودروی نو ناراضی باشدوزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم ارتقا کیفی خودروهای تولید داخل، گفت: نباید از هزار خریدار خودرو حتی یک نفر هم نسبت به کیفیت آن ناراضی باشد.
محمدرضا نعمتزاده امروز در همایش خودروسازان اظهار داشت: 10 درصد ارزش افزوده بخش صنعت به خودرو اختصاص دارد و این صنعت از لحاظ اشتغالزایی در رتبه سوم قرار دارد و دارای فناوری متوسط به بالا است.
وی تصریح کرد: طبق چشمانداز 20 ساله کشور، سطح فناوری تولیدات باید ارتقا یابد و به این ترتیب تولیدات صنعتی کشور در زمینه برخورداری از فناوریهای متوسط به بالا باید از 37 درصد فعلی به حداقل 50 درصد طی 5 ساله آینده برسد که صنعت خودرو میتواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.
وی تصریح کرد: طبق برنامه راهبردی که 1.5 سال پیش تدوین شد، موضوع ارتقا کیفی خودرو و قطعات پیشبینی شده و علاوه بر این افزایش ظرفیت تولید در این برنامه دیده شده است.
نعمتزاده تصریح کرد: تولید حداقل 3 میلیون دستگاه خودرو در چشمانداز 10 ساله دیده شده که امیدواریم بتوانیم با گشایش بازارهای صادراتی این رقم را افزایش دهیم.
وی افزایش توان طراحی و مهندسی و همچنین تحقیق و توسعه را از جمله الزامات جهانی شدن صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: در مذاکراتی که با خودروسازان خارجی انجام شده تفاهمنامه اولیه با شرکت بنز در زمینه موتورهای پیشرفته دیزلی، تولید خودروهای بازرگانی، خدمات پس از فروش و صادرات به امضا رسیده است.
وی ادامه داد: امروز نیز مذاکراتی با خودروسازان خارجی خواهیم داشت که امیدواریم فردا برخی حرکتها به تصمیمات قاطع بینجامد.
وزیر صنعت با اشاره به پیشبینی صدور یک میلیون دستگاه خودرو به بازارهای جهانی طی سالهای آینده در ایران گفت: یکی از دلایل مشارکت با خارجیها همین مسئله است .
وی تصریح کرد: به دولت تعهد دادهایم که بالانس ارزی صنعت مثبت باشد و در این زمینه خودرو باید مولد ارز باشد.
وی افزود: اتهامی که در گذشته به ما زده میشد، مبنی بر اینکه خودروهای داخلی با نوسان نرخ ارز دچار افول و یا صعود میشوند، باید برطرف شود و ما تولیدکننده ارز باشیم.
نعمتزاده همچنین با تأکید بر لزوم تولید سوخت مرغوبتر در کشور، اظهار امیدواری کرد، به زودی بنزین با استاندارد یورو 5 به تولید برسد که در این زمینه یک پالایشگاه در حال احداث است و امیدواریم محصولاتش طی یک سال آینده به تولید برسد.
نعمتزاده تأکید کرد: کیفیت خودروهای تولید داخل باید ارتقا یابد، به طوری که حتی از هر هزار خریدار خودرو، یک نفر هم نگوید که خودروی من ایراد دارد.
وی تأکید کرد: حتی اگر شده خط تولید خودرو باید ساعتها متوقف شود تا مشکل برطرف شود، نه اینکه خودروهای با ایراد به مشتری تحویل داده شود.
این در حالی است که طی سالهای اخیر برخی خودروسازان داخلی با شعار رفع نواقصی از صنعت خودرو نسبت به عرضه خودرو به مشتریان با هر نوع قطعه و هر نوع کیفیت اقدام کردند اما این اقدام مشتریان زیادی را از کیفیت خودروها ناراضی کردند.
* ایران، بازار بزرگی برای خودروسازان جهانی است
کیم یونگ گوئن رئیس انجمن جهانی خودروسازان نیز با بیان اینکه صنعت خودروی ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته است، گفت: بازار ایران در آینده بازار بزرگی در صنعت خودرو محسوب خواهد شد و شرکتهای خارجی باید از این پتانسیل استفاده کنند.
به گفته وی، فروش خودرو در دنیا طی سال گذشته 89 میلیون دستگاه بوده که پیشبینی میشود با توجه به کاهش قیمت نفت در اروپا و آمریکا فقط تقاضا برای خرید خودرو 1.9 درصد افزایش یابد و فروش خودرو به 91 میلیون دستگاه برسد.
رئیس انجمن جهانی خودروسازان با بیان اینکه سال گذشته در منطقه خاورمیانه 43 میلیون مورد تقاضا برای خرید خودرو وجود داشته است، گفت: بیشتر این تقاضا به خودروهای شاسیبلند اختصاص داشته است.
وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که نشان میدهد، بازار ایران در آینده بازار بزرگی در صنعت خودرو خواهد بود و شرکتهای خارجی باید از این پتانسیل استفاده کنند.
منبع: فارس