یک کارشناس صنعت خودرو گفت : همکاری با خودروسازان اروپایی فرصت مناسبی برای خودروسازان داخلی فراهم می کند تا با تولید خودروهای جدید و به روز ، رضایت مصرفکنندگان را تامین نمایند.
شهرام آزادی افزود : در صورتی که در جریان این همکاری ها قراردادهای مناسبی منعقد شود می تواند به ارتقاء سطح تکنولوژی در صنعت خودرو ایران کمک موثری نماید.
وی تصریح کرد : البته مفهوم انتقال تکنولوژی ، جایگزینی محصولات جدید با برند های داخلی نیست چرا که ورود این محصولات ارزش افزوده ای را ایجاد نمی کند در واقع زمانی که قطعه ای وارد می شود و بخشی نیز داخلی سازی می شود هزینه ای که برای این کار اختصاص داده می شود می تواند حتی بیشتر از ورود خودرو به طور کامل باشد و علت اینکه در داخل حس می شود که سودی در این زمینه در حال کسب است به جهت تفاوت تعرفه واردات قطعات با تعرفه واردات خودرو است این در حالی است که ارزش افزوده ای ایجاد نشده است.
وی تاکید کرد : زمانی ارزش افزوده ایجاد می شود که بخش اعظمی از خودرو داخلی سازی شده و توان تغییر سطح تکنولوژی محصول در داخل وجود داشته باشد نه اینکه نگاهها به خارجی ها باشد تا آنها محصول جدیدتری را در اختیار ما قرار دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت : در چنین شرایطی خودروسازان داخلی باید فرصت همکاری با خودروسازان اروپایی را به سکوی پرتابی برای کیفی سازی محصولات آتی تبدیل نمایند.
آزادی با توجه به قرارداد جدید همکاری ایران خودرو و پژو و تولید سه محصول جدید این شرکت در داخل گفت : هر چند این خودروها از محصولات به روزی پژو است اما بستگی به این دارد که در زمان تولید این محصولات به همان شکلی که در فرانسه تولید می شود مدل جدید و روز آنها نیز در ایران تولید شود و تغییرات مطابق آنچه در خارج صورت می گیرد در ایران نیز در این محصولات لحاظ شود .
وی تصریح کرد : البته در کنار تولید محصولات مشترک با خودروسازان اروپایی باید محصولاتی با برند داخلی نیز تولید شوند چرا که ما مدعی هستیم که خودساز هستیم و مونتاژکار نیستیم .
وی گفت : پیشنهاد می شود چنانچه در همکاری های جدید قرار است که ساخت داخل را داشته باشیم تمام تمرکز و سرمایه گذاری ها بر روی محصولات داخلی باشد و به جای اینکه محصولی وارد شود تکنولوژی تولید و ساخت قطعات وارد شود چرا که با ورود تکنولوژی این امکان فراهم است که هر زمان بخواهیم محصول داخلی را تغییر دهیم.