در یک روز گرم تابستان خسته از کار و فعالیت روزانه، همان مسیر همیشگی را طی میکنید. از همان خیابان آشنا عبور کرده و به همان تقاطع آشناتر، میرسید. مثل هر روز، با احتیاط گردش به چپ کرده و وارد خیابان اصلی میشوید که ناگهان با هشدار پلیس راهنمایی و رانندگی، مواجه شده و ناچار به توقف میشوید. در همین اثنا، تعدادی راننده دیگر عیناً همان عمل شما را انجام میدهند. اما چون مأمور راهنمایی در این لحظه مشغول جریمه کردن شماست، بقیه آزادانه عبور میکنند. . . قرعه به نامتان افتاد! جرم شما، عبور از چراغ قرمز و میزان جریمه یک میلیون ریال است! این کار شما، تفاوتی با عبور از چراغ قرمز با سرعت بالا و به خطر انداختن جان دهها نفر دیگر، ندارد! میزان جرم شما با جریمه متناسب نیست، اما این نظر شماست، نه آنچه قانون میگوید! فردا جریمه را پرداخت میکنید و به همه دوستان و آشنایان اطلاع میدهید که گردش به چپ و راست را، پشت هیچ چراغ قرمز و در هیچ تقاطعی انجام ندهند، به همه توصیه میکنید خط عبور از راست یا چپ برای گردش محتاطانه را، حتماً اشغال کنند و هیچ توجهی به صدای بوق اعتراض رانندگان پشت سر نداشته باشند! فردا و فرداها، در همان تقاطع همیشگی، دیگر از مأمورین خبری نیست! همان عمل شما، فردا دیگر جرم محسوب نمیشود. . .!
● نگاه غلط به موضوع ترافیک و پیشرفت نامناسب و ناموزون پدیدههای شکلدهنده آن، مانند خودرو، راننده و فرهنگ وی، قوانین راهنمایی و رانندگی و بسیاری عوامل دیگر، از جمله مسائل و مشکلات جامعه ماست. این امر که هر کس سعی میکند فقط گلیم خود را از آب بیرون بکشد و توجهی به سایرین ندارد، جای بسی تأسف است.
شاید بتوان فرهنگ را کلیدیترین دغدغه حوزه ترافیک دانست. آداب و رفتار افراد جامعه ما، که با خواست و اراده هر شخص نمود پیدا میکند، فرهنگ عمومی جامعه را شکل داده و رفتارهای شهروندان در جریان آمد و شدهای روزانه نیز، فرهنگ ترافیک را تشکیل میدهد. در فرهنگ عبور و مرور و انتقال مفاهیم ترافیکی، شاکله شخصیتی افراد از دوران طفولیت بنا شده است. با توجه به خیل رانندگان جوان (و جامعه بسیار جوان فعلی)، در مییابیم که مشکل کجاست.
● فرهنگ رانندگی، چیزی نیست که تنها در قالب یک کتاب آییننامه مطالعه شود، آن هم فقط در شب آزمون! این آموزش مهم و حیاتی، به همین سادگی خاتمه نمییابد. آموزش فرهنگ ترافیک، در همه فصول زندگی یک راننده ضروری بوده، اما متأسفانه جایگاهی برای آن پیشبینی نشده است.
هزاران کشته و صدها مجروح حوادث، محصول این است که هنوز به ضرورت این مهم پی نبردهایم که فرهنگ ترافیک نیز، مانند بسیاری مسائل دیگر (که آثار و تبعات آنها به مراتب بیاهمیتتر است)، نیاز به آموزش، تکرار و تمرین پیوسته دارد. «جریمه نقدی» و توقیف وسیله نقلیه، راهکارهای مبارزه با جرم محسوب میشود که در برخی موارد، اصلاً متناسب با جرم صورت گرفته نیست. وقتی رانندهای علاوه بر جان خود، جان سایرین را نیز به خطر میاندازد، باید عقلانیتش مورد تردید قرار گیرد و جریمهای فراتر از معمول، دریافت کند.
● چه نهادی ما را جریمه میکند؟
در کشور ما برابر قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور یکی از پلیسهای پیشبینی شده در سازمان نیروی انتظامی است که برنامهریزی و هدایت فعالیتهای راهنمایی و رانندگی برای تأمین نظم عبور و مرور، اجرای مقرارت راهنمایی و رانندگی و حملونقل، حفظ حریم راهها در سطح کشور را با توجه به مقرارت داخلی و بینالمللی بر عهده دارد و این مورد از مسؤولیتهای ذاتی پلیس راهور است.
همچنین از دیگر وظایف آن، میتوان اشاره داشت به هدایت تخصصی واحدهای تابعه نیرو در زمینه امور راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل، برنامهریزی برای انجام مأموریتهای خدماتی و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل، تدوین رویهها، صدور دستورالعملها در تمام زمینههای مرتبط با راهنمایی و رانندگی و امور حملونقل از قبیل تسهیل عبور و مرور، رسیدگی به تصادفات، آزمایش رانندگی، صدور پروانهها، صدور گواهینامه بینالمللی و پلاک ترانزیت، تبدیل گواهینامههای خارجی به ایرانی، معاینه وسایط نقلیه، شمارهگذاری، اخذ جرایم و اجرائیات، حفظ حریم راهها، مهندسی ترافیک، علایم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات تخصصی و ملزومات مورد نیاز و ابلاغ آنها به واحدهای مربوط و نظارت بر حسن اجرای آنها و. . .
به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلام ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حملونقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیدهاند، اجازه داده میشود تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص دهند و قبض جریمه صادر کنند.
تهیه، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی از قبیل عکسبرداری، فیلمبرداری و سامانههای ماهوارهای و نظیر آن برای ثبت تخلف و کنترل عبور و مرور در شهرها، به عهده شهرداریها و در خارج از شهرها به عهده وزرات راه و ترابری بوده که با هماهنگی راهنمایی و رانندگی، ملزم به اجرای این ماده است.
وظایف این پلیس به اینجا ختم نمیشود و ابلاغ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و حملونقل و ارائه نظرات کارشناسی برای حل مسائل و مشکلات منتقله از طریق واحدهای راهنمایی و رانندگی، بررسی مستمر قوانین، مقررات، رویهها و دستورالعملهای موجود و ارائه پیشنهادات لازم در زمینه اصلاح آنها، حذف تشریفات زائد، سادگی و یکنواختی امور و بهبود روشها، بررسی نیازمندیهای ترافیکی و تعیین اقلام مورد نیاز و اولویتها و ارائه پیشنهادات لازم به مبادی ذیربط برای تهیه و تحویل و پیگیری موضوع، تا اخذ نتیجه، جمعآوری آمارهای مورد نیاز و تجزیه و تحلیل و نگهداری آنها برای استفاده در تدوین طرحها، روشها، رویهها و دستورالعملهای اجرایی و انعکاس آن به مراجع ذیربط برابر دستورالعملهای مصوب، بررسی نیازها و انجام هماهنگیهای لازم در زمینه تأسیس واحدهای اجرایی راهنمایی و رانندگی و امور حملونقل در سطح کشور و تهیه و تنظیم و اجرای طرحهای لازم در زمینه جلوگیری و کاهش تصادفات و تخلفات، تسهیل در رفت و آمد وسایط نقلیه، آموزش رانندگان و مهندسی ترافیک، بخشی از وظایف این پلیس را تشکیل میدهد. وظیفهای که به استثناد گفتههای رئیس پلیس راهور، به نظر میرسد امسال موفقیت برای اجرای آن (بهخصوص در بند آخر) به دست آوردهاند.
● مسؤول رفع خطرات جادهای، در فصل تابستان و شروع تعطیلات کیست؟
کشور ما یکی از کشورهای رکورددار مرگ و میر در حوادث جادهای بوده که عواملی مانند استاندارد نبودن جادههای بین شهری، یکی از دلایل این رکورد است. این روزها که تب و تاب مسافرت بالا رفته و بر حجم سفرها افزوده شده، تصادفات بیشتری نیز رخ میدهد، اتفاقی که سه عامل جاده، نیروی انسانی و خودرو در بروز آن دخیل هستند و با ترمیم جادهها، آموزش نیروی انسانی یا رانندهها و البته بالا بردن استاندارد خودروها میتوان از بروز آن کاست.
جادههای کشور با دوری از معیارهای بینالمللی که ایمنی مسافران را تأمین میکند، به عامل مرگ بسیاری از مردم بدل شده که به امید سفر و تفریح، راه را پیش گرفته و قربانی جادهها میشوند. در کشور ما، مسؤولیت رسیدگی به راهها، با وزرات راه و شهرسازی است که مسؤول اداره امور حملونقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور است.
● آنچه باید هنگام جریمه همراه داشته باشیم
رانندگان موظفند هنگام رانندگی، گواهینامه کارت خودرو، بیمهنامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از 5 سال از تولید آنان میگذرد، برگه معاینه فنی بههمراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه کنند. مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه میکنند که شاهد تخلف راننده باشند یا راننده تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق بههمراه راننده نباشد، مأموران میتوانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف کنند و در صورتی که یکی از مدارک فوق همراه راننده باشد، مأموران موظفند با ارائه رسید، مدارک راننده را نگه دارند.
اگر در تهران رانندگی میکنید، مسئله «طرح ترافیک» را هم از یاد نبرید! ورود به محدوده طرح ترافیک (طرح قدیم و نیز طرح زوج و فرد اتومبیل) تابع ساعات و مقرارت خاصی است که نیاز به دقت و رعایت ویژه دارد. رانندگی آرام و بیدغدغهای را برایتان آرزومندیم.